آرشیو دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۰
ایران
۱۵

هشدار به ساکنان پایین دست رودخانه دز

معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری دزفول از احتمال افزایش دبی رودخانه دز خبر داد.

عبدالحسین پوررکنی در گفت وگو با مهر عنوان کرد: اکنون دبی رودخانه دز حدود 270 مترمکعب بر ثانیه است که امکان دارد بین 500 تا 550 متر مکعب بر ثانیه افزایش پیدا کند.

پوررکنی تاکید کرد: نگرانی بابت افزایش دبی رودخانه دز وجود ندارد، اما مطابق روال به ساکنان مناطق پایین دست رودخانه دز اطلاع داده شده تا برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی ازحریم این رودخانه فاصله بگیرند.

با این حال مدیر عامل سد و نیروگاه دز در شمال خوزستان در این باره گفت: هیچ گونه نگرانی در خصوص احتمال سرریز شدن سد دز وجود ندارد و مشکل خاصی در این زمینه نیست.

سعید رئوفی نسب در گفت وگو با ایرنا افزود: تمهیدات لازم برای مدیریت بارندگی های احتمالی در مناطق بالادست سد دز انجام شده است.

وی گفت: با همکاری مسئولان استانی و شهرستان اندیمشک تدابیر لازم برای مدیریت بارندگی ها اندیشیده شده و نگرانی وجود ندارد.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه نیز گفت: این سد با 3/1 میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی آب برای مهار سیلاب مناطق بالادست آماده است.

فریدون صالحی فر افزود: هم اکنون حجم آب مخزن سد کرخه حدود چهار میلیارد متر مکعب است و برنامه ریزی برای افزایش این حجم تا 3/5 میلیارد متر مکعب انجام شده است.

وی ارتفاع آب در دیواره سد کرخه را 211 متر عنوان کرد و گفت: با توجه به پیش بینی بارندگی های مناطق بالادست حدود ده متر افزایش تراز خواهیم داشت.