آرشیو پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۳
فرهنگ و هنر
۱۶

انتشار دوباره سروش نوجوان در جشن تولد قیصر

سروش نوجوان، دوباره منتشر می شود؛ آن هم در روز تولد شاعری که بنیانگذارش بود.

آن طور که مجید بلالی، مدیرعامل موسسه انتشارات سروش در آستانه زادروز قیصر امین پور خبر داده، این نشریه پس از وقفه ای ده ساله منتشر می شود، همزمان با جشن تولدی که این موسسه انتشاراتی برای قیصر امین پور ترتیب داده و قرار است شنبه آینده، دوم اردیبهشت ساعت 10 صبح، با حضور نویسندگان و همکاران این شاعر فقید و علاقه مندان ایشان در ساختمان انتشارات سروش برگزار شود.

به گزارش جام جم و به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، بلالی مهم ترین دلیل انتشار دوباره سروش نوجوان را خلا و شکاف بزرگ در کشور برای برنامه ریزی و سیاستگذاری فرهنگی این گروه سنی اعلام کرده است. او خاطرنشان کرد: دلیل بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی امروز ناتوانی یا ضعف نهادهای اصلی جامعه چون خانواده، مدرسه و رسانه در هدایت فکری نوجوانان است. کودکان دیروز که امروز به بلوغ جسمی رسیده اند، تا حدی استقلال اقتصادی و اجتماعی دارند، به صورت کامل زیر چتر خانوده نیستند و در مدرسه و جامعه هم مسیرهای ناهموار فراوان آنها را سردرگم می کند. درچنین شرایطی احتمال انحراف بیشتر می شود و ابزارهای ارتباطاتی چون موبایل و ماهواره، امکان تربیت و پرورش در نهادهای رسمی و مطمئن جامعه را سخت تر کرده است و این شکاف برای آینده نوجوان بسیار خطرناک است. بر همین اساس، سیاستگذاران فرهنگی در سازمان صدا و سیما اقدام به تاسیس شبکه امید و بازنشر مجله سروش نوجوان گرفته اند.

سروش نوجوان، ماهنامه ای ادبی و هنری بود که فروردین ماه 1367 با سردبیری قیصر امین پور منتشر شد و توانست نسلی جدید از نویسندگان و شاعران را در میان خوانندگان نوجوان پرورش دهد. این نشریه به دلیل برخی مشکلات در اسفند 85 از انتشار بازماند و طی 18 سال فعالیت، یکی از تاثیرگذارترین نشریه های کشور بود و توانست نه تنها بر میلیون ها نوجوان کشور تاثیرگذارد بلکه چندین نسل از شاعران و نویسندگان و روزنامه نگاران با الهام از آن و در تعامل با او به جامعه فرهنگی کشور معرفی شدند و خوش درخشیدند. به گفته بلالی، مهم ترین دلیل موفقیت سروش نوجوان، توجه جدی به نوجوانان اهل قلم بود.

قیصر امین پور، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روز دوم اردیبهشت سال 1338 در گتوند دزفول به دنیا آمد و هشتم آبان سال 1386 پس از هشت سال بیماری ناشی از یک تصادف شدید، درگذشت.