آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۲
جامعه
۱۷

هر روز 7 تا 10 نفر در آرزوی عضو پیوندی می میرند

رمدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: بیش از 25 هزار بیمار نیازمند اهدای عضو در کشور داریم که هر روز بین هفت تا ده نفر از آنها به دلیل نرسیدن عضو می میرند.

به گزارش فارس، کتایون نجفی زاده افزود: سالانه به طور میانگین بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد.

وی عنوان کرد: اعضای50 درصد موارد مرگ مغزی قابل اهدا هستند، اما برخی دیگر به دلیل سن، عفونت شدید و مسائل دیگر اعضای آنها قابل اهدا نیستند.

نجفی زاده اضافه کرد: 3000 مورد مرگ مغزی در سال، اعضای آنها قابل اهدا هستند، اما تنها در 25 درصد این موارد اهدا صورت می گیرد و 75 درصد دیگر اعضای قابل اهدا خاک می شوند و به تعبیر مرحوم دکتر افشین یداللهی، این اعضا همچون سبوی آبی هستند که جلوی تشنه لبان به زمین می ریزند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: بیش از 25 هزار بیمار نیازمند اهدای عضو در کشور داریم که هر روز بین هفت تا ده نفر آنها به دلیل نرسیدن عضو می میرند.

وی اظهار کرد: در مساله اهدای عضو نقش فرهنگ سازی بسیار مهم است، زیرا این کار بدون رضایت خانواده صورت نمی گیرد. باید دانست سه پایه اهدای عضو مسائل علمی، ساختاری و فرهنگی است که 50 درصد این قضیه به مسائل فرهنگی برمی گردد. برای ایجاد فرهنگ سازی باید خانواده های اهداکننده عضو، خیرین، رهبران دینی و همه درگیر شوند.