آرشیو سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۸
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

عراق

تسنیم: سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق در سخنانی اعلام کرده عملیات آزادسازی موصل ممکن است بیش از یک ماه یا یک ماه و نیم طول نکشد و البته هر چه به پایان عملیات آزادسازی نزدیک می شویم، پیچیدگی ها هم بیشتر می شود.

رئیس مجلس عراق درباره طرح های آشتی در این کشور هم گفته: «پیگیری آشتی در عراق ادامه دارد و من دیداری با سیدعمار الحکیم رئیس اتحاد ملی در این باره داشتم. در هفته آینده ممکن است گام هایی در این زمینه برداریم.»

آمریکا

وال استریت ژورنال: پنتاگون با افزایش حضور نظامی در منطقه آسیا - اقیانوسیه با حدود 7 میلیارد و 500 میلیون دلار بودجه در قالب ارتقای زیر ساخت ها، تجهیزات دریایی، استقرار نیرو و مانورها موافقت کرده است. این طرح در ابتدا از سوی سناتور جان مک کین مطرح شده بود و بعدا جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و فرماندهی نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام با آن موافقت کردند؛ با این حال جزئیات آن هنوز مشخص نیست. روسیه به شدت با این گونه طرح ها مخالفت کرده است.

سودان

ایرنا: سازمان ملل متحد اعلام کرد، جنگ و قحطی باعث شده 2 میلیون کودک در سودان جنوبی به همراه خانواده هایشان آواره شوند و آوارگی مردم این کشور «نگران کننده ترین بحران پناهندگان درجهان است.» جنگ داخلی در کشور سودان جنوبی یکی از تولیدکنندگان نفت در آفریقا، از 2 سال پیش همزمان با اعلام استقلال از کشور سودان، آغاز شده است. سودان چند سال پیش از سوی برخی کشورها دو تکه شد.

انگلیس

ساندی تایمز: فهرست جدید ثروتمندان انگلیس نشان می دهد که هزار نفر از ثروتمندترین افراد این کشور پس از همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا «ثروتمندتر شده اند.» این فهرست نشان می دهد افزایش ثروت هزار ثروتمند انگلیسی نسبت به سال گذشته 14 درصد بوده است که در مجموع مقدار بی سابقه 658 میلیارد پوند به ثروت آنها افزوده شده است.

عربستان

فارس: آل سعود که تاکنون صدها نیروی زمینی خود را در جنگ یمن از دست داده است، ثبت نام برای سربازگیری برای نیروی زمینی اش را آغاز کرده است.

پایگاه خبری «نبا» در این باره نوشت: عربستان از نقصان نیرو رنج می برد و دلیل آن، جنگ یمن است که تاکنون به کشته و زخمی شدن صدها نیروی فرماندهی و سرباز سعودی منجر شده است.