آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۳۸۰۹
صفحه آخر
۲۰
در حاشیه، در متن

بی برنامه ترین نامزد شعاری ترین برنامه

علی شکوهی

ایام تبلیغات انتخابات در حال پایان یافتن است و بعید است رقبای دولت حرفی را ناگفته گذاشته باشند و ادعایی را مطرح نکرده و وعده هایی را نداده باشند. امیدوارم یک مرکز و نهادی ابتکار به خرج دهد و همه این سخنان را گردآوری کرده و با تحلیل محتوا به بررسی ماهیت سخنان و انتقادهای مطروحه اقدام کند تا معلوم شود که این سخنان و اظهارات و وعده ها از چه میزان صحت و اتقان برخوردار بودند و کدامین راهکار عملی برای اداره کشور را شامل می شدند. طبعا اگر در این میان برنامه هایی وجود دارد که دولت به آن توجه نداشت، از آن استفاده شده و قدمی برای حل معضلات برداشته شود.

آنچه از مجموع سخنان جناب رییسی بر می آید و تاکنون از زبان ایشان شنیده شد به گمان من بیان یک دسته شعارهای کلی است که برنامه اجرایی مشخصی آن را حمایت نمی کند. رییسی هیچ سابقه نمایندگی مجلس و وزارت ندارد و به همین دلیل کار مستقیم برنامه ریزی و اجرایی نکرده است. جایگاه ایشان در سازمان بازرسی کل کشور می توانست به او برای آشنایی با برنامه نویسی و امور اجرایی کمک کند اما زاویه نگاه بازرسی جنبه نظارتی دارد و به همین دلیل با زاویه نگرش برنامه نویسان و مجریان متفاوت است. شاید همان نگرش نظارتی در قوه قضاییه باعث شده است که او انجام هر کاری را راحت و ساده تلقی می کند و درباره همه موضوعات به آسانی سخن می گوید و گویی هیچ مشکلی سر راه تحقق این اهداف وجود ندارد. در نگرش از موضع تماشاچی و ناظر خارجی، انسان می تواند تمامی اشکال ها را ببیند اما کافی است خودش را در جایگاه مجری بنشاند تا معلوم شود که کار چقدر مشکل است و نمی توان بدون برنامه درست یا با برنامه های شعاری کاری را به پیش برد.

بر این باورم که رییسی بی برنامه ترین نامزد است و شعاری ترین برنامه را مطرح کرده است. رای آوردن او یعنی سپردن کشور به دست تجربه و خطایی تازه و نادیده گرفتن همه تجارب تلنبار شده کارشناسان ما در چند دهه اخیر. اگر رای بیاورد بسیار زودتر از انتظار مجبور به تغییر رویه خواهد شد و مجبور می شود بسیاری از وعده هایش را نادیده بگیرد.