آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۳
ایران
۱۵

آغاز فصل تخمگذاری گاندوها در سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هرساله در فصل بهار، تمساح پوزه کوتاه یا «گاندو» اقدام به لانه سازی و تخمگذاری در محل زندگی خود می کند.

نیره پورملایی در گفت وگو با مهر، اظهار کرد: تمساح پوزه کوتاه یا تمساح مردابی با نام محلی «گاندو» یا «واگو» در حوزه رودخانه سرباز منطقه «باهوکلات» و در منطقه حفاظت شده گاندو در جنوب استان سیستان و بلوچستان زیست می کند. وی افزود: گاندو از جنوب شرق ایران تا سریلانکا دیده می شود و احتمال می رود جمعیت بسیار کوچکی نیز در «برمه» وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه عمده جمعیت های وحشی این گونه در مناطق پراکنش خود از بین رفته اند و در حال حاضر بخش اصلی جمعیت های باقیمانده آن در سریلانکا و بخش هایی از هند متمرکز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: پراکنش این گونه در ایران محدود به بخش کوچکی از ناحیه مکران در جنوب سیستان و بلوچستان است که از محدوده روستای «فیروزآباد» شهرستان سرباز شروع شده و در مسیر رودخانه سرباز ادامه دارد و به برکه های نزدیک هور «باهو» ختم می شود.

پورملایی بیان کرد: همچنین به استناد گزارش سال 2015 سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی و فهرست گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید این مورد به عنوان گونه ای آسیب پذیر معرفی شده است.

وی افزود: از همین رو همواره فصل زادآوری و تخمگذاری این گونه نادر مورد توجه جدی و یکی از برنامه های اصلی و با اهمیت سازمان حفاظت محیط زیست است. وی ادامه داد: هر ساله در فصل بهار و تقریبا اردیبهشت این گونه، اقدام به لانه سازی و تخمگذاری می کند و امسال نیز با توجه به پایش های انجام شده از سطح شهرستان و حوزه های پراکنش این گونه، شواهد نشان می دهد که تخمگذاری در زیستگاه طبیعی شان شروع شده است.

وی تصریح کرد: لذا با توجه به مراقبت والدینی شدیدی که این گونه از قلمرو زاد و ولد و لانه خود بویژه تمساح های ماده از تخم ها انجام می دهند، به بومیان منطقه و طبیعت دوستان و گردشگران توصیه می شود از نزدیک شدن به برکه ها و حاشیه رودخانه ها در این مدت جدا خودداری کنند.