آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۴۳
معارف
۸

شدیدترین آیه در قرآن

مرحوم شیخ جعفرشوشتری می گوید: درباره عنوان شدیدترین آیات قرآن، بعضی آیه مبارکه «خذوه فغلوه ثم الجحیم صلوه» (حاقه آیه 32) را گفته اند وبعضی آیه دیگر، ولی حقیر آیه شریفه شدیده «فذوقوا بما نسیتم لقاء یومکم هذا إنا نسیناکم و ذوقوا عذاب الخلد بما کنتم تعملون» (سجده آیه 14)را اشد از همه می دانم، خدایا به همه راضی ام، تسلیم دارم، قانعم که انانسیناکم درحقمان نباشد.

حقیرگوید: خداوند در روز قیامت، روز هول عظیم، به گنهکاران می گوید: امروز ما شما را فراموش می کنیم: «إنا نسیناکم»

خداوند فراموشکار نیست بلکه مراد از نسیناکم این است که حکم «فراموش شده» را بر شما گنهکاران بار می کنیم و جهنم حقیقی همین است که انسان از چشم خدا بیفتد ولذا در خصوص تشخیص شیخ باید گفت شیخ درست گفته که «انا نسیناکم» اشد است؛ با این حال مصیبت اصلی بعد از فراموش شدن است که به ذهن ما هم نمی رسد ولذا آیه می فرماید: «وبدالهم من الله مالم یکونوا یحتسبون» (زمرآیه 47) یعنی مصائبی برای آنها پیش آمد که خودشان هم فکر آن را نکرده بودند.

این امور را معصومین می دانستند ولذا مثل ابر بهاری گریه می کردند. امیرالمومنین(ع) فرموده: «لوتعلمون ما اعلم مما طوی عنکم غیبه اذالخرجتم الی الصعدات تبکون علی اعمالکم وتلتدمون علی انفسکم ولترکتم اموالکم لاحارس لها ولاخالف علیها» (نهج البلاغه خطبه 116) یعنی اگر شما آنچه را که من می دانم می دانستید، رو به صحراها می نهادید و بر اعمال خود می گریستید و برصورت خود می زدید و اموال و دارایی خود را بدون نگهبان وجانشین رها می کردید.

از امام حسین(ع) مروی است: (ما دخلت علی ابی قط الا وجدته با کیا؛ (موسوعه کلمات الامام الحسن(ع) ص 598؛ روزی نشد که من وارد برمحضر پدرم شوم و او را در حال گریه نبینم.

بعد از فوت امام سجاد(ع) راوی به کنیز حضرت گفت: صفی لی علی بن الحسین؛ امام سجاد را برای من توصیف کن. پرسید: کوتاه یامفصل؟ راوی جواب داد: سخن را خلاصه کن؛ کنیز گفت: شبی نشد که برای او رختخواب پهن کنم و روزی نشد که برای او غذا بیاورم یعنی شبها قائم (در حال نماز) و روزها صائم (روزه) بود. مرحوم شیخ جعفرشوشتری می گوید: با این احساس امنیت از عذاب الهی که ما داریم یا ما اشتباه کردیم یا معصومین!

کانال رسمی آیت الله سید حسن عاملی

https://telegram.me/seyed_hasan_ameli