آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۴۳
اقتصادی
۴

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران: جلوگیری از هدرروی آب سد لار با احداث تونل آغاز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از آغاز ساخت تونل برای انتقال آب از سد لار خبر داد و گفت: برای جلوگیری از هدرروی آب، ساخت تونل به طول 28 کیلومتر برای انتقال آب از سد لار توسط قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد.

محمدرضا بختیاری در گفت وگو با فارس در پاسخ به این سوال که طرح علاج بخشی به هدرروی آب سد لار به کجا رسید، گفت: بالاخره قرارگاه خاتم الانبیاء برنده انتقال و ساخت تونل آبی که از سد لار هدر می رود شد و ساخت این تونل به طول 28 کیلومتر را آغاز کرد.

وی تاکید کرد: انتقال آبی که هدر می رود از سد لار به نیروگاه کلان توسط تونل، آخرین و تنها کار ممکن بود که می توانستیم انجام دهیم، چرا که کارشناسان زیادی از سراسر دنیا به ایران آمده و طرح های مختلفی را پیشنهاد داده بودند که در نهایت این اقدام بهترین کار ممکن بود که خوشبختانه قرارگاه خاتم الانبیاء ساخت این تونل را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: سالانه 150 تا 200 میلیون مترمکعب از آب سد لار به نسبت میزان بارش سالانه فرار می کند و به دریای خزر می ریزد که با ساخت تونل 28 کیلومتری تلاش می کنیم از فرار این میزان آب جلوگیری شود.

بختیاری تصریح کرد: طراحی و ساخت سد لار که از حدود 50 سال پیش شروع شد، مشکل فرار آب داشت که بهترین راه حل این مشکل با مشاوره بسیاری از متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی و حتی شرکت سازنده سد، ساخت تونل در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سد لار تا 30 میلیون مترمکعب آب را می تواند در خود نگه دارد و اگر ظرفیت آن بیش از این شود، فرار آب نیز بیشتر می شود، در حالی که ظرفیت مخزن این سد 960 میلیون متر مکعب است.