آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۱۸
ماه مهر
۱۱
محراب اندیشه

زره پوش های الهی را برتن کنیم -5

قرآن کتاب زندگی ساز

محمدرضا مرشدی

قرآن، کتاب شکرگزاری است. شکرگزاری از همه نعمت های الهی. قرآن، کتاب سپاسگزاری از خداوند است. قرآن، کتاب قدرشناسی از همه نعمت های خداست. قرآن دستورالعمل افزایش برکات آسمان بر زمین است. کتاب تضمین کننده همه نعمت های خداوندی است. قرآن، کتاب نیایش کردن با خداوند و تشکر کردن از او در نماز است.

​ قرآن، کتاب زیست مبتنی بر آراستگی و زیبایی است.کتاب عفاف و حجاب است. کتاب پاکی و آراستگی درون و بیرون زندگی فردی و جمعی است. قرآن، کتاب زندگی مبتنی بر علم و عقل و معرفت است. قرآن، کتاب تفکر و اندیشه است، کتاب تشویق کننده به مشاهده درست هستی و همه موجودات آن است. قرآن، کتاب شور همراه با شعور زندگی جمعی است. قرآن، کتاب مشورت دهی مستمر و مشورت گیری دائمی در زندگی است. قرآن، کتاب شورا است. قرآن، کتاب خطا زدایی از زندگی نوع بشر است.

​ قرآن، کتاب زندگی صلح و آرامش و امنیت و کامروایی است. کتاب صلح مبتنی بر آزادی و مشارکت و عدالت و عزت است. قرآن، کتاب توانمندساز زندگی نوع بشریت است. کتاب کامروا کننده نیازهای بر زمین مانده نوع بشریت است. قرآن، کتاب امنیت آفرین است. کتاب آرامش آفرین است، کتاب رفاه آفرین است، کتاب سعادتمند ساز زندگی است. فراهم کننده تجربه زیست مبتنی بر آزادی و حریت جامعه انسانی است. کتاب مبارزه با بردگی انسان توسط انسان است. قرآن، کتاب ضد نژادپرستی است.

قرآن، کتاب کار و تلاش و جهاد و حماسه است. قرآن، کتاب مبارزه با فقر و ستم و تبعیض است. قرآن، کتاب حق شناسی است. معرفی کننده زیست های حق مدار و حق گذار است. قرآن، کتاب ایثار و انفاق و خدمت به جامعه است. کتاب شناختن همزمان حقوق فرد و جامعه و نظامی اجتماعی است. کتاب زکات و خمس و صدقه است. کتاب فراموش نکردن محرومان است. فراموش نکردن مسکینان بی خانمان است. فراموش نکردن زندانیان دربند و اسیران است.

​قرآن کتاب سیر و سفر آفاقی و انفسی فرد، خانواده و جامعه است. قرآن، ما را به سفر کردن و دیدن آثار پیشینیان دعوت می کند. فکر ما را به دیدن گذشته های دور دعوت می کند. موضوع اندیشه ورزی به انسان می دهد. ورزش فکر را مهم تر از ورزش جسم می بیند. دستور مشاهده آسمان و زمین و نحوه پیدایش آن را صادر می کند. قرآن، در همه زمینه ها در کشورهای اسلامی محجور است اما در این زمینه ها محجورتر است.