آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۰۶
سیاست
۳

رفتار متقابل درباره صیادان هندی لنج عربستانی

ایسنا: مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه صیادان بازداشت شده روی لنج عربستانی، هندی بودند، گفت: با آنها طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران رفتار می شود. مجید آقابابایی، درباره دستگیری صیادان لنج عربستان در آب های سرزمینی کشورمان اظهار کرد: چهار صیاد هندی که روی یک شناور عربستانی مشغول فعالیت بودند، پس از ورود به آب های سرزمینی ایران دستگیر شدند. این افراد تحویل مقامات قضائی داده می شوند.

وی در ادامه درباره نحوه رسیدگی به جرم این افراد افزود: اگر این افراد که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند از سوی نیروی نظامی دستگیر شوند، تحویل دریابانی نیروی انتظامی داده می شوند. نیروی انتظامی گزارشی تهیه و پرونده را تکمیل کرده و تحویل محاکم قضائی می دهد و محاکم قضائی بر اساس این گزارش و همچنین بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تصمیمات لازم را می گیرند. اکنون پرونده این افراد در حال بررسی است و البته ما هم بر اساس رفتار متقابل عمل می کنیم؛ یعنی هرگونه رفتاری را که عربستان با صیادان ایرانی انجام داده است، ما هم همان گونه رفتار می کنیم. در چند ماه گذشته 20 شناور صیادی کشورهای همسایه به آب های سرزمینی ما وارد شده اند که با توجه به اینکه ورود آنها بر اثر اشتباه بوده و تهدید امنیتی برای ما نداشته اند، آزاد شدند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه این مسئله نه امنیتی و نه سیاسی است، تصریح کرد: انتظار داریم دولت عربستان صیادان ما را آزاد کند. آنها حتما بررسی کرده و متوجه شده اند که شناورهای ایرانی صیادی بوده اند. البته ما هم بر اساس رفتار متقابل عمل خواهیم کرد. وی در پایان خاطرنشان کرد: تعدادی از صیادان ما در عربستان زندانی هستند که از وزارت خارجه خواسته ایم تعداد آنها را به دست بیاورند، ولی چون ما در آن کشور سفارت نداریم هنوز آمار دقیقی از تعداد صیادان ایرانی زندانی شده در عربستان نداریم. وزارت خارجه از طریق مجاری غیررسمی و همچنین مجامع بین المللی پیگیر موضوع آزادی صیادان ایرانی در عربستان است، البته چون در این کشور سفارت نداریم، نمی توانیم با مقامات عربستانی ارتباط مستقیم برقرار کنیم.