آرشیو چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۲
جامعه
۱۷

کنکوری ها مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به داوطلبان کنکور هشدار داد در فضای مجازی به بهانه انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

سرهنگ علی نیک نفس درخصوص افزایش وقوع برخی جرایم در برخی از مناسبت ها به میزان گفت: افراد سودجو و کلاهبرداران سایبری با فریب دادن کاربران و استفاده از مناسبت ها و موضوعاتی خاص، که کاربران فضای مجازی را تحت تاثیر قرار می دهد، همواره به دنبال عملی کردن اهداف مجرمانه خود هستند. برخی از روز ها و مناسبت ها به سودجویان کمک خواهد کرد تا با سهل انگاری، غفلت و شاید اشتیاق کاربران، اتفاقات مجرمانه ای را رقم زده و زمینه کلاهبرداری را فراهم کند.

وی ادامه داد: سایت ها و صفحات مشاوره، ثبت نام در کنکور، انتخاب رشته و پرداخت وجوه موردنیاز در اینترنت و شبکه های اجتماعی از جمله مواردی هستند که این روز ها بازدیدکنندگان بسیاری دارند و همین بازدید بالا زمینه را برای فعالیت مجرمانه فراهم می آورد تا کلاهبرداران از کم توجهی و کم دقتی قربانیان نهایت سوءاستفاده را کرده و اطلاعات آنها را به سرقت ببرند.

نیک نفس اظهار کرد: با توجه به زمان آغاز انتخاب رشته های دانشگاهی، امکان وقوع کلاهبرداری در این خصوص متصور است و علت این امر را می توان اشتیاق داوطلبان و خانواده آنها برای انتخاب رشته و پذیرفته شدن در دانشگاه دانست. وی مهم ترین موضوع را بهترین انتخاب برای قبولی در دانشگاه اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود در این ایام شاهد بارگذاری سایت ها و کانال های مشاوره امور تحصیلی و انتخاب رشته، سایت ها و صفحات جعلی که با هدف کلاهبرداری از پذیرفته شدگان با تبلیغات کذب و غیرواقع و البته جذاب کاربران را به سایت هایی که درگاه بانکی جعلی (فیشینگ) دارند، هدایت کنند.

نیک نفس با بیان این که برخی از مشاوره های تخصصی در این حوزه مورد تائید سازمان سنجش و وزارت علوم نیست، گفت: برخی از افراد سودجو با راه اندازی سایت ها و کانال های مشاوره ای و انجام انتخاب رشته برای داوطلبان و اخذ مبالغی هنگفت، اقدام به کلاهبرداری کرده که باید دقت داشته باشند دریافت مبالغ بالا تضمینی برای قبولی افراد در رشته های موردنظرشان نخواهد بود و حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.