آرشیو چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۲
ایران
۱۵

لنج باری دست ساز در روستای گوران قشم

لنج باری چوبی، هنر دست ساکنان روستای گوران جزیره قشم به آب انداخته شد.

لنج بوم زیباترین و بزرگ ترین لنج چوبی است که در روستای گوران قشم ساخته می شود و محبوب ترین لنج ها در میان مردمان خلیج فارس است. روستای گوران به عنوان بندر تاریخی و یکی از قدیمی ترین بندرگاه های هرمزگان است که مردم بندرلنگه و کنگ و اهالی روستاهای همجوار در دوره های گذشته برای لنگر انداختن سه ماهه لنج های بادبانی خود از اسکله و بندر این روستا استفاده می کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در این باره گفت: ساخت این لنج باری 600 تنی، 16 ماه طول کشیده است.

سیدمحمد امین جعفری حسینی افزود: برای ساخت این لنج باری، 25 میلیارد ریال هزینه شده است. وی اظهار کرد: روش ساخت لنج و شیوه دریانوردی بادبانی ایرانیان حاشیه خلیج فارس در یونسکو به عنوان اثر ناملموس ثبت جهانی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: به آب انداختن لنج و کشیدن بادبان لنگر در روستای گوران جزیره قشم با اجرای مراسم سنتی یامال خوانی همراه است.

عیسی هدری، سازنده این لنج باری اظهار کرد: در ساخت بدنه این لنج از چوب ساج که گران ترین چوب است، استفاده شده است. چوب کرت محلی جزیره قشم، کنار هندی، کاکتوس و توت از چوب هایی است که در اسکلت بندی لنج ها استفاده می شود. بوم، جالوود، سمبوک، سماچ، ترتری، کچی، منجی، کوتی و پاکستانی، انواع لنج هایی است که در روستای گوران ساخته می شود.