آرشیو سه‌شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۰۳
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

چه کسانی نگذاشتند شبکه بانکی در خدمت مردم باشد؟

مشاور رئیس جمهور با انتقاد شدید از سیستم بانکداری گفت: عقب مانده ترین سیستم بانکی دنیا را داریم. به گزارش تسنیم، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی درگفت و گو با رادیو اظهار داشت: بزرگترین رسالت دولت دوازدهم اصلاح این سیستم معیوب است و اگر دولت نتواند این سیستم معیوب را اصلاح کند تولید در کشور با مشکل مواجه خواهد شد، اما در نظام بانکداری عقب مانده ترین سیستم را داریم و با دنیا فاصله زیادی داریم و مردم مجبورند برای دریافت تسهیلات بانکی سود 28 درصدی بپردازند.

وی با بیان اینکه هیچ کسب و کاری نیست که سود 28 درصدی داشته باشد گفت: بنابراین نظام بانکی ما اکنون مشوق تولید نیست.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه سه پایه کج در بانکداری کشورمان وجود دارد گفت: این سه پایه در قانون بانکداری بدون ربا نیز وجود نداشت اما اکنون شاهد آن هستیم؛ سود علی الحساب، سود روز شمار و سود بر حسابهای جاری که باعث می شود بانک ها برای پرداخت آنها خدمات اعطای تسهیلاتشان را گران کنند.

ترکان گفت: سود 28 درصد اعلامی بانک ها که برای پرداخت وام نیز اعلام می کنند غیر واقعی است و مقدار واقعی بیشتر است.

آقای ترکان البته توضیح نداده که دولت یازدهم چرا در 4 سال گذشته، کمترین اقدامی برای اصلاح سیستم بانکی نکرد. اما باید عنایت داشت که برخی مدیران ارشد بانکی با فشار کسانی چون حسین- ف در بانک هایی مانند تجارت و ملت و رفاه کارگران و... منصوب شدند و با وجود دریافت حقوق های نجومی، زیان های چند هزار میلیارد تومانی به سهامداران خود در بورس وارد کردند.