آرشیو سه‌شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۳
اقتصاد مقاومتی
۸

توسعه صنایع کوچک ضامن رشد اشتغال پایدار

براساس آمارهای منتشر شده تقریبا 60درصد اشتغال ایجاد شده در جهان مربوط به صنایع کوچک و متوسط است که این آمار بیانگر اهمیت توجه به رونق و گردش مالی صحیح در این گروه از تولیدکنندگان است.

اهمیت اقتصادی این بخش از تولید تا جایی است که تمامی کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهان برنامه های اقتصادی خود را براساس حمایت از این بخش تدوین کرده و همواره با استفاده از راهکارهای اصولی و علمی در زمینه گردش اقتصادی مناسب صنایع کوچک و متوسط گام برداشته اند.

در این زمینه ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می گوید: با توجه به اهمیت اشتغال و توسعه اقتصادی لازم است به جایگاه قابل توجه صنایع کوچک توجه ویژه ای داشته باشیم به این دلیل که بنگاه های بزرگ اشتغالزایی قابل توجهی ندارند.

روغنی گلپایگانی در ادامه می افزاید: مدل ایجاد مشاغل پایدار در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در واقع توجه و تکیه بر صنایع کوچک و متوسط است به این دلیل که اشتغالزایی در این بخش از تولید قابل قبول و پایدار است در حالی که در مشاغل بزرگ فراز و فرودهای بسیاری تجربه شده است.

وی در ادامه با اعلام این که ایران بعد از انقلاب به سمت توسعه بنگاه اقتصادی بزرگ حرکت کرد، تصریح می کند: این جهت گیری به دلیل وجود مزیت های اساسی مانند ذخایر نفتی، معادن و غیره بوده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به رونق صنایع کوچک و متوسط و تاثیر این بنگاه ها در اقتصاد معتقد است قفل اشتغال در مملکت با کلید صنایع کوچک و متوسط باز می شود.

وی می افزاید: گذر اشتغالزایی و رشد اقتصادی در مملکت از طریق رونق صنایع کوچک و متوسط می گذرد زیرا میزان اشتغال در صنایع کوچک و متوسط بسیار بیشتر از صنایع بزرگ است.

روغنی گلپایگانی می گوید: بنگاه های کوچک و متوسط از طریق کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار هستند و همچنین راحت تر می توانند خود را با تغییرات پرشتاب محیطی منطبق و نسبت به عوامل اقتصادی و سیاسی سریع تر واکنش نشان دهند.