آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۹۴۵
روزنامه فردا
۲۰

پیشنهاد

شماره جدید مجله «مروارید» به مدیرمسئولی گیتا علی آبادی و سردبیری پژمان موسوی با موضوع «عدم خشونت» منتشر شد. در بخش جامعه این شماره گزارش هایی از انواع خشونت خانوادگی و اجتماعی تهیه شده است؛ از اسیدپاشی و کشمکش میان انتقام و بخشش گرفته تا تاثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر اشاعه خشونت. خشونت کلامی، خشونت در مدارس، تحقیر به خاطر جنسیت، ملیت و سن و گزارشی میدانی درباره میزان شناخت مردم از صلح طلبان یا جنایت کاران از دیگر بخش های جامعه است. همچنین با عمادالدین باقی، جامعه شناس و تاریخ دان، درباره خشونت پنهان و ریشه خشونت گفت وگویی تفصیلی انجام شده است. مقاله ای درباره تاثیر ژنتیک و محیط اجتماعی و معضل خشونت که گریبان جهان امروز را گرفته است، بخش پایانی جامعه است.

بخش اندیشه با مقاله ای درباره تاریخ لبخند، فرهنگ رواداری گاندی و تلاش های واسلاو هاول و نلسون ماندلا در مبارزه با خشونت پرهیزی آغاز می شود. در ادامه مقالاتی درباره تاثیر هاول بر جنبش های دموکراسی خواهی شرق اروپا، انقلاب ساتیاگراهای گاندی و رویای مارتین لوترکینگ و کتاب «هویت و خشونت» آمارتیاسن آمده است. بخش هنر به استفاده ابزاری از هنر برای اعمال خشونت ساختاری پرداخته است.

تاثیر جریان های موسیقی مردمی و اجتماعات بزرگ ضدجنگ به واسطه موسیقی، نقش پرفورمنس آرت بر عدم خشونت، زیر سایه سرمایه داری رفتن هنر به ظاهر مخالف خشونت و نه به خشونت بصری از بخش های هنری مروارید است. شماره پنجم دوماهنامه «مروارید» با عنوان «وداع با اسلحه» در 120 صفحه و به قیمت پنج هزار تومان نشر یافته است.