آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۸۵
جهان
۲۰

مرکل: در روابط با آنکارا تجدید نظر می کنیم

به دنبال بازداشت 2 شهروند آلمانی در ترکیه، آنگلا مرکل با تاکید بر تجدیدنظر در روابط با آنکارا هشدار داد، برلین نسبت به این اقدام واکنش قاطعانه نشان خواهد داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دریک نشست تجاری در شهر نورنبرگ، در جنوب آلمان با اشاره به اینکه برلین قبلا روابطش با آنکارا را اصلاح کرده گفت: اوضاع و شرایط اخیر در ترکیه و بازداشت این شهروندان آلمانی در این کشور باعث شده به فکر تجدیدنظر در روابط با آنکارا باشیم. با توجه به شرایط موجود دیگر مناسب نیست مذاکرات بعدی با ترکیه درباره حضورش در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا صورت گیرد. در همین حال «ماریا آدباهر»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز خبر داد: برلین به صورت رسمی از مساله بازداشت های جدید دو شهروند آلمانی که روز پنجشنبه در فرودگاه آنتالیا صورت گرفت، مطلع نشد و کنسولگری آلمان در ازمیر توسط منابع غیررسمی بود که متوجه این ماجرا شد. وی تصریح کرد: در تلاشیم تا متوجه شویم افراد بازداشت شده به چه چیزی متهم شدند.

گفتنی است بسیاری از شهروندان اروپایی در ترکیه به اتهام دخالت در کودتای نافرجام 15 ژوئیه سال گذشته میلادی علیه دولت ترکیه متهم شده و دستگیر شدند. هم اکنون 12 شهروند آلمانی در ترکیه به اتهام سیاسی در بازداشت به سر می برند که چهارنفر از آنها تابعیت دوگانه دارند. در فهرست بازداشت شدگان نیز نام «دنیز یوجل» خبرنگار آلمانی- ترکیه ای مشاهده می شود که به مدت 202 روز است، در بازداشت به سر می برد.

درهمین حال ایرنا نیز به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ترک خبر داد، در حال حاضر 244 هزار و 878 نفر در زندان های ترکیه در حبس هستند که 85هزار و 105نفر از این تعداد تحت بازداشت موقت بوده و 139 هزار و 773نفر نیز در حال طی کردن دوره محکومیت قطعی قضایی خود هستند.

بکیر بوزداغ وزیر دادگستری سابق ترکیه حدود یک ماه و نیم پیش، تعداد زندانیان مرتبط با کودتای نافرجام 15 جولای 2016 این کشور را بیش از 50 هزار نفر اعلام کرده بود و بر این اساس، یک پنجم از جامعه زندانیان ترکیه متهمان کودتای سال گذشته این کشور هستند.