آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۳۹۰۸
هنر و ادبیات
۱۲

خبرهای کوتاه

«پیشخدمت» بهترین انیمیشن جشنواره کالیفرنیا شد

انیمیشن «پیشخدمت» ساخته فرنوش عابدی برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره «هاریبا ایمیجینینگ» کالیفرنیا شد. این جشنواره 8 تا 10 سپتامبر در موزه هنرهای گرافیکی در سن دیگو در کالیفرنیا برگزار شد. انیمیشن «پیشخدمت» داستان آشنای ارباب و رعیت را روایت می کند: ماجرای برخورد یک نویسنده با یک حشره غول پیکر یعنی یک سوسک، سوسک پیشخدمت می شود و کم کم می فهمد لایق شرایط بهتری است و همه چیز بازی را به هم می ریزد. مرد اما در تلاش حفظ شرایط است و متوجه می شود که این بازی قاعده ای ندارد.

مراکش «راضیه» را به اسکار می فرستد

درام اجتماعی «راضیه» ساخته نبیل عیوش که برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد به عنوان نامزد مراکش برای حضور در بخش فیلم خارجی زبان اسکار 2018 معرفی شد. مرکز سینمای مراکش از میان نامزدهای مختلف این فیلم را انتخاب کرد. این مرکز متشکل از نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سینمای این کشور است و ریاست آن را ماهی بی نبینف، نویسنده و نقاش برعهده دارد. عیوش یکی از شناخته شده ترین کارگردانان عرب است. سه فیلم دیگر این کارگردان نیز از سوی مراکش برای همین رقابت انتخاب شده بود که شامل «مکتوب» در سال 1998، «علی زائویه: شاهزاده خیابان ها» در سال 2000 و «اسب های خدا» در سال 2013 می شود. در ماه ژوئن او به عنوان نخستین هنرمند مراکشی به عنوان یکی از اعضای دایمی آکادمی اسکار انتخاب شد. مهر

مسوول لوکیشن سریال «نارکوس» در مکزیک کشته شد

کارلوس مونوس پورتال مسوول انتخاب لوکیشن برای سریال «نارکوس» در حالی که برای تعیین مکان های بعدی فیلمبرداری به مکزیک رفته بود، در خشونت های محلی کشته شد. نام این مسوول اجرایی که برای کمپانی «ردرام» مستقر در مکزیک کار می کرد در فهرست فیلم های مشهوری چون «سیکاریو»، «اسپکتر»، «سریع و خشمگین» و «آخرالزمان» نیز جای داشت. سازندگان سریال «نارکوس» کریس برانکاتو و کارلو برنارد و دوگ میرو هستند که این سریال را بر مبنای فیلمنامه کریس برانکاتو روی آنتن می برند. کارگردانی این سریال را ژوزه پادیلا برعهده دارد. نتفلیکس با صدور اعلامیه ای از این رویداد ابراز تاسف کرد و به خانواده مونوس تسلیت گفت. در این اعلامیه آمده هنوز دلایل دقیق مرگ وی که بر اثر شلیک کشته شد روشن نیست و مقامات ملی در حال تحقیق در این باره هستند.