آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۷
صفحه اول
۱

عمان و قطر میزبان سفر منطقه ای ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان امروز با هدف رایزنی های دوجانبه و منطقه ای به عمان و قطرسفر می کند. قرار است محمد جواد ظریف در این سفر ضمن دیدار با مقامات عالیرتبه این کشور ها با آنها در خصوص تحولات منطقه به ویژه عراق و سوریه و بحران یمن و مسائل خلیج فارس رایزنی کند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح اهداف سفر ظریف به عمان و قطر با اعلام اینکه وی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در چارچوب مشورت های مستمر دوجانبه و منطقه ای، به کشورهای عمان و قطر سفر خواهد کرد، تصریح کرد: «وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر ملاقات با وزرای خارجه، با برخی دیگر از مقامات عالیرتبه این دو کشور نیز دیدار و گفت وگو خواهد کرد.»

بهرام قاسمی افزود: «علاوه بر موضوعات دوجانبه فیمابین، آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی نیز در دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عالیرتبه این کشورها مورد تبادل نظر و رایزنی قرار خواهد گرفت.»

بر اساس اخبار رایزنی درباره راه های گسترش همکاری های تهران مسقط در زمینه انرژی و انتقال گاز به عمان و هند از جمله سرفصل های مهم سفر ظریف به عمان است. از منظر سیاسی، سفر منطقه ای ظریف به دو کشور عربی منطقه در شرایطی است که ادعاهای خلاف واقع درباره سیاست های منطقه ای ایران به یکی از بهانه های دولت امریکا برای تبلیغ ضرورت اعمال فشار علیه کشورمان تبدیل شده است. همچنین دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در حالی مقصد سفر ظریف قرار گرفته اند که به تازگی عمان پیشنهاد میانجیگری میان تهران و ریاض را مطرح کرده است.