آرشیو پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۶
اقتصادی
۴

رئیس سازمان چای: مردم چای با کیفیت ایرانی را از برندهای مطرح خریداری کنند

رئیس سازمان چای به مردم توصیه کرد چای کیفی ایرانی را از برندهای مطرح خریداری کنند.

محمدولی روزبهان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت برگ سبز چای تاکنون بیش از 107 هزار تن از این محصول از تولیدکنندگان خریداری شده که ارزشی بالغ بر 202 میلیارد تومان داشته است. تاکنون 130 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران معادل حدود 65 درصد را پرداخت کرده ایم و مابقی آن نیز به زودی تامین و پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه حدود 38 درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و مابقی آن درجه دو بوده است، افزود: میزان چای کیفی نسبت به سال گذشته حدود هشت درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان چای ادامه داد: اگرچه توصیه می شود که مردم برای انتخاب چای ممتاز و درجه یک ایرانی به برندهای مشهور اعتماد کنند اما چای دست ساز شمال نیز اگر توسط افرادی که دقیقا می توانند میزان رطوبت و حرارت آن را به همراه دیگر پارامترها کنترل و تنظیم کنند، نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و حتی تا کیلویی 100 هزار تومان هم معامله می شود. قیمت هر کیلوگرم چای ایرانی با کیفیت بین 15 تا 40 هزار تومان است.

روزبهان گفت: البته می توان به کارخانه های فرآوری چای مطرح اعتماد کرد، چرا که آنها روی بسته بندی های خود عنوان می کنند که محصول موردنظر چای ایرانی، خارجی یا مخلوطی از هر دو است و در صورت بروز تخلف در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد با آنها برخورد می کنند.وی خاطر نشان کرد: بازار چای ایرانی طی سال های گذشته رونق مناسبی داشته و در حال حاضر با وجود اینکه این محصول در نیمه اول تولید می شود و عمده مصرف آن در نیمه دوم سال صورت می گیرد بیش از 50 درصد از چای ایرانی کارخانه ها فروخته شده است؛ بنابراین نگرانی برای بازار چای ایرانی وجود ندارد.