آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۶۰
ایران ورزشی: منهای فوتبال
۱۰

آخرین دور افتخار پهلوان، امروز در شیرودی

پهلوان ایران و دارنده مدال های طلای جهان و بازی های آسیایی و سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از ماه ها بیماری در 87 سالگی درگذشت.

پهلوان عباس زندی از معدود کشتی گیران ایرانی است که در سه دوره از بازی های المپیک شرکت کرد: 1948 لندن، 1952 هلسینکی و 1956 ملبورن. وی در شرایطی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد اعزامی به بازی های المپیک 1948 لندن درآمد که فقط 18سال داشت. یک سال بعد پهلوان ایران شد. زندی اولین کشتی گیر ایرانی است که همراه توفیق جهانبخت، نخستین مدال طلای جهان را برای کشتی ایران در 1954 توکیو به دست آورد.

پهلوان زندی علاوه بر این سه بار در سال های 1333، 1334 و 1335 پهلوان ایران شد و بازوبند پهلوانی را به بازو بست. وی اولین بار به عنوان مربی در رقابت های جهانی 1962 تولیدو آمریکا، هدایت امامعلی حبیبی و منصور مهدیزاده را به عهده داشت که صاحب دو مدال طلا شدند و محمد خادم و غلامرضا تختی دو مدال نقره گرفتند.

مرحوم غلامرضا تختی در مورد عباس زندی می گوید: موقعی که به باشگاه پولاد رفتم برای تمرین کشتی، زندی قهرمان تیم ملی بود. در حین تمرینات آن قدر از عباس زندی زمین خوردم که پشتم بوی جرم تشک کشتی گرفت، در عوض ساخته شدم و به تیم ملی راه یافتم و من برای همیشه از داش عباس زندی ممنون و سپاسگزارم به این دلیل که من دو مدال نقره سال های 1951 و 1952 خود را در وزن ششم با رفتن عباس زندی به وزن هفتم به دست آوردم و گرنه معلوم نبود شاید من هم اوایل ورودم به تیم ملی در وزن هفتم عنوانی نمی توانستم کسب کنم و این بالاترین محبت زندی در سال های اولیه کشتی به من بود.

جام جم با تسلیت درگذشت پهلوان زندی به خانواده آن مرحوم و جامعه ورزش، برای او از درگاه الهی علو درجات را مسالت می کند. مراسم تشییع پیکر مرحوم عباس زندی ساعت 9 صبح امروز از ورزشگاه شیرودی به سمت بهشت زهرا(س) برگزار می شود.