آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۳۸
جهان
۲۰
آسیا

ترامپ: صبر استراتژیک امریکا در قبال کره شمالی پایان یافته ا ست

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که با هدف پرونده کره شمالی به آسیا سفر کرده در حالی در ژاپن اعلام کرده صبر استراتژیکش در قبال پیونگ یانگ به سر آمده که فاش شد پیش از آغاز این سفر گفته بود، مذاکره با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی امکان پذیر است. به گزارش ایرنا، ترامپ قبل از آغاز سفرهای آسیایی اش در مصاحبه ای گفته: «اکنون برای دیدار با رهبر کره شمالی خیلی زود است اما دیدار شخصی با او غیرممکن نیست». پیش از این ترامپ در توئیتر نوشته بود که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه با مذاکره با کره شمالی وقت خود را هدر داده است. بلافاصله بعد از انتشار این توئیت، تیلرسون گفت، واشنگتن تلاش می کند با استفاده از کانال های ارتباطی، با پیونگ یانگ مذاکره کند. با این حال دونالد ترامپ دیروز در کنفرانس خبری مشترک با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در توکیو با تهدید کره شمالی گفت که صبر استراتژیک واشنگتن به سر آمده است. او تاکید کرد: امریکا و ژاپن چالش ها و فرصت های زیادی به عنوان دوست و دو متحد دارند و علیه رژیم کره شمالی که با برنامه ای خطرناک، مستقیما قلمرو ژاپن و ثبات و امنیت بین المللی را به خطر انداخته است، اقدام خواهند کرد. ترامپ افزود: امریکا در کنار ژاپن در برابر کره شمالی ایستاده است. این موضع گیری های دوگانه با پاسخ کره شمالی مواجه شد که صریحا اعلام کرد، تحت هیچ شرایطی حاضر نیست، درباره برنامه تسلیحاتی هسته ای خود با امریکا وارد مذاکره شود. خبرگزاری این کشور در بیانیه ای نوشت: «تسلیحات هسته ای این کشور اصلی ترین قدرتی است که تاکنون مانع جنگ اتمی شده و مورد حراست شدید قرار خواهد گرفت.»

خبرگزاری کره شمالی در بیانیه خود تصریح کرده است که این کشور مخالف گفت وگو نیست اما مردم و دولت این کشور نمی خواهند تحت فشار امریکا درباره برنامه تسلیحاتی هسته ای گفت وگو کنند و به امریکا توصیه می شود راهبردهای خصمانه و احمقانه اش را کنار بگذارد.

این بیانیه از امریکا خواسته است رفتار گانگستر گونه و همه سیاست های خصمانه خود علیه کره شمالی را کنار بگذارد و با این راهبردها به دنبال توقف برنامه تسلیحات هسته ای این کشور نباشد و دم از عاری سازی هسته ای در شبه جزیره کره نزند.