آرشیو دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۰۱۵
جهان
۸

سعد الحریری خبر داد: روز استقلال در لبنان هستم

سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان، در حاشیه دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در روز شنبه و در کاخ الیزه گفت به زودی به کشورش بازخواهد گشت. به گزارش رویترز، او همچنین پس از گفت وگوی تلفنی با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان خبر داد «در روز عید استقلال در لبنان هستم»؛ لبنان هر سال 22 نوامبر روز استقلال خود از فرانسه را جشن می گیرد.

دفتر ریاست جمهوری لبنان نیز با انتشار بیانیه ای تایید کرد که حریری چهارشنبه آینده، هم زمان با روز استقلال لبنان در این کشور حاضر خواهد شد. حریری همچنین گفته است که با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نشستی برگزار می کند و امور را برای او شرح خواهد داد. او مدعی شد که موضع سیاسی اش را در لبنان شرح خواهد داد.

این در حالی است که به گفته منابع فرانسوی، نخست وزیر مستعفی لبنان قرار است قبل از بازگشت به بیروت به مصر و کویت سفر کند. این سفرها در حالی صورت می گیرد که اخیرا صحبت های زیادی درباره «بازداشت» حریری در ریاض و مجبورشدنش به استعفا مطرح شد. او که به طور غیرمنتظره از طریق تلویزیون عربستان سعودی استعفای خود را اعلام کرد، گفته بود به دلیل دخالت حزب الله لبنان و ایران دست به این اقدام زده است. پیش از این گفته می شد که نخست وزیر مستعفی لبنان خلاف میل خود و تحت فشار عربستان استعفا داده است و در ریاض در اسارت به سر می برد. از زمان اعلام این استعفا، لبنان با بحران سیاسی عمیقی روبه رو شده است. در همین راستا، تلویزیون المستقبل به نقل از سعد حریری اعلام کرد دغدغه من این است که چگونه لبنان از این احساس ملی گرایی و اتحاد به نفع کشور و ثبات واقعی استفاده کند. حریری در پاریس همچنین گفت: ما مسئولیت های زیاد و مهمی داریم اما فقط من مسئول نیستم.