آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۱
فرهنگ و هنر
۲۲
جشنواره

نخستین نامزدهای جشنواره خرس طلایی برلین معرفی شدند

غیبت فیلمسازان ایرانی

با این که طی چندسال گذشته ایرانی ها در جشنواره خرس طلایی برلین حضوری جدی داشته اند اما امسال و با معرفی نخستین نامزدهای بخش مسابقه این جشنواره فعلا نامی از کارگردانان ایرانی در نخسین لیست اعلام شده به چشم نمی خورد. فیلم های «نگران نباش، پیاده خیلی دور نمی شود» به کارگردانی «گاس ون سنت» از امریکا، «دولاتوف» ساخته «الکسی جرمن» (روسیه، لهستان، صربستان)، «اوا» به کارگردانی «بنوا ژکو» از فرانسه، «دختر من» به کارگردانی «لارا بیسپوری» (ایتالیا، آلمان، سوئیس)، «چهره» به کارگردانی «مالگوزاتا زوموفسکا» از لهستان، «در راهروها» از «توماس استوبر» و «نام برادر من روبرت است و او یک احمق است» به کارگردانی «فیلیپ گرونینگ» هر دو از کشور آلمان تاکنون در بخش رقابتی شصت وهشتمین جشنواره فیلم برلین پذیرفته شده اند.

«جزیره سگ ها» به کارگردانی «وس اندرسون» هم به عنوان فیلم افتتاحیه برلیناله 2018 انتخاب شده و در بخش نمایش های ویژه جشنواره برلین هم دو فیلم «کتابفروشی» به کارگردانی «ایزابل کوشت» (اسپانیا، انگلیس، آلمان) و «انقلاب خاموش» ساخته «لاری کرام» از آلمان اعلام شده است.

طی سال های گذشته فیلم های«جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و «تاکسی» جعفر پناهی توانستند جایزه خرس طلایی را از این جشنواره دریافت کنند.

در جشنواره امسال که قرار است 27 بهمن تا 7 اسفند در آلمان برگزار شود «تام تیکور» کارگردان آلمانی ریاست هیات داوران بخش رقابتی برلیناله را برعهده دارد. سال 2012 هم جشنواره برلین با فیلم «هتل بزرگ بوداپست» اثر «وس اندرسون» افتتاح شده بود.

خرس طلایی (Golden Bear) جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی برلین است که از سال 1330 تا امروز به فیلم های منتخب این جشنواره اعطا می شود. خرس نماد شهر برلین است و نشان ملی این کشور محسوب می شود و شکل خرس روی پرچم برلین هم وجود دارد.