آرشیو دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۵
فرهنگ و هنر
۲۲
چهره

کامبیز درمبخش و گلایه از کمبود گالری ها

کارتونیست ها را دلسرد نکنید

کامبیز درمبخش در نمایشگاه «انرژی مثبت» سی کارتون که سال 1396 کشیده است را از هشت دی ماه در گالری سیحون به نمایش می گذرد. کامبیز درمبخش درباره نمایشگاه اش می گوید:«در بلبشوی جنگ و نابسامانی های زلزله، آلودگی هوا و مشکل های دیگر این نمایشگاه می تواند زنگ تفریح باشد تا مردم حس خوبی را تجربه کنند و یک مقدار آرامش بگیرند و خستگی از تن شان دربرود.»

این هنرمند کارتونیست در هفتاد و پنج سالگی قبراق و سرحال ساعت ها در روز کار می کند، علاوه بر خلق آثار متعدد، سه کتاب هم در حوزه هنر های تجسمی و کارتون در دست نشر دارد و علاوه بر این داور جایزه های متعدد هست، اما کامبیز درمبخش، درباره روند کار و خلاقیت اش به خبرگزاری ایلنا گفت: «همیشه تا یک چیزی به ذهنم می رسد در یک کاغذ، پیش طرح خلاصه ای از آن می کشم و اینها به مرور زمان آ رشیو می شوند. من هیچ وقت مشکل ایده ندارم چون مرتب ایده ها می آیند و در گوشه ای ثبت می شوند و مرتب به حجم آرشیوم اضافه می شود. بتدریج بهترین ایده هایم را انتخاب می کنم و آنها را طراحی می کنم. این ایده ها برای من فرمول پیدا می کنند».

این هنرمند کارتونیست از کمبود گالری ها و مکان های نمایش و فروش آثار کاریکاتور انتقاد کرد و گفت:«ما جایی را برای عرضه کارهای کاریکاتوریست هایمان نداریم. ایران به یک سالن یا موزه بزرگی احتیاج دارد که هنر معاصرش را در آن به نمایش بگذارد. کاریکاتوریست های ایران چهره های شناخته شده ای در سطح بین المللی هستند، ولی در داخل متاسفانه نه روزنامه ای وجود دارد که خواهان آثارشان باشد و نه یک محل یا موزه برای نمایش آثارشان هست. در نتیجه بسیاری از آنها جذب انیمیشن یا تصویرگری می شوند. این در حالی است که در آن حوزه ها هم بازار خوبی برای فعالیت وجود ندارد. در نتیجه کاریکاتوریست ها دلسرد می شوند و کارشان را رها می کنند.»