آرشیو شنبه ۹ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۵
شهرستان ها
۸

ارسال نخستین محموله ترانزیتی پاکستان از زاهدان به قزاقستان و روسیه

نخستین محموله ترانزیتی 350 تنی نارنگی پاکستان از طریق راه آهن جنوب شرق کشور (زاهدان) با حضور معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی به کشورهای قزاقستان و روسیه ارسال شد.

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم ارسال این محموله ترانزیتی در ایستگاه راه آهن زاهدان گفت: این نهاد در راستای سیاست های دولت مبنی بر توسعه حمل ونقل ریلی کشور برنامه های متعددی در دستور کار دارد.

سید میرحسن موسوی اظهار داشت: 350 واگن که عمر بالای 45 سال در کشور داشتند پارسال از رده خارج شدند. وی ادامه داد: با خارج شدن این تعداد واگن فرسوده سن ناوگان کشور جوان تر شده است. وی تصریح کرد: جایگزینی تدریجی واگن های جدید به جای واگن های از رده خارج شده در حال برنامه ریزی و اجراست.

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی گفت: 18 میلیون و 500 هزار نفر از ابتدای امسال تا کنون از طریق ناوگان حمل ونقل ریلی در کشور جابه جا شده اند که نسبت به پارسال پنج درصد رشد داشته است.

موسوی اظهار داشت: برنامه های خوبی در زمینه محوطه سازی، ساخت نماز خانه و سکوهای مسافری برای ارتقای کمی و کیفی خدمات به مسافران در ایستگاه های راه آهن کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین برای ارتقای خدمات بخش مسافری در ایستگاه راه آهن زاهدان سردر ورودی کارکنان، پارکینگ عمومی و سکوی مسافری با اعتبار 14 میلیارد ریال افتتاح شد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: وجود ریل و راه آهن علاوه بر امنیت ساز بودن در بخش ترانزیت نیز درآمد زاست.

علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: ترانزیت کالا یک کار پر درآمدی است که علاوه بر درآمد ارزی روابط کشورها را بهبود می بخشد. وی بیان کرد: از طریق راه آهن زاهدان - کویته می توانیم بسیاری از کالاهای ایران اسلامی را به کشور همسایه صادر و یا وارد کنیم. وی ادامه داد: همچنین می توانیم از طریق راه آهن جمهوری اسلامی کالاهای پاکستان را به سایر نقاط دنیا ترانزیت کنیم. وی تصریح کرد: هم اینک 500 میلیون دلار کالا به کشور پاکستان صادر می کنیم که این روند رو به افزایش است. وی خاطر نشان کرد: توافقی میان ایران و پاکستان انجام شده تا این میزان صادرات تا پنج میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

میرشکاری با اشاره به ساخت راه آهن چابهار- مشهد اظهار داشت: تکمیل خط ریلی چابهار- زاهدان - میلک - سرخس می تواند شرق کشور را متحول کند.