آرشیو یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۳
جامعه
۱۷
یادداشت

آموزش فدای آلودگی هوا نشود

دکتر قاسم احمدی لاشکی ( عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس)

پس از تصویب لایحه اصلاح تقویم آموزشی در هیات وزیران که با هدف کاهش آلودگی هوا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده بود، این لایحه به مجلس آمد. از آن زمان تا امروز کمیسیون آموزش مجلس به دنبال یافتن این پاسخ است که طراحان این لایحه آیا به اندازه کافی درباره ابعاد مختلف این تصمیم، بررسی کرده اند و آیا درباره اصلاح تقویم آموزشی و پیامدهای آن کار کارشناسی انجام شده است یا خیر.

طراحان این برنامه عنوان کرده اند که تغییر تقویم آموزشی باعث کاهش آلودگی هوا می شود ضمن این که این فرصت را در اختیار خانواده ها قرار می دهد تا به مسافرت های زمستانه بروند. به اعتقاد من شرایط جوی در زمستان مناسب سفر نیست و اگر از مردم بخواهیم که در این فصل به مسافرت بروند در واقع به استقبال حوادث جاده ای رفته ایم، چرا که افزایش تردد در جاده های کشور معمولا مترادف است با افزایش تصادفات و بالا رفتن خسارت های جانی و مالی. از سوی دیگر باید به دقت بررسی کرد که آیا تعطیل شدن مدارس در ماه های سرد سال که وارونگی هوا در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد به کاهش آلودگی هوا کمک می کند یا خیر. تا آنجا که شواهد نشان می دهد به نظر نمی رسد که تعطیل شدن مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد ضمن این که آمار مستدل و قابل اعتنایی نیز در این زمینه وجود ندارد.

بنابراین بهتر است به جای این که کاهش آلودگی کلانشهرها را در تعطیل کردن مدارس و جابه جا کردن تعطیلات دانش آموزان در طول سال ببینیم به راهکارهای عقلانی و اثبات شده برای مدیریت کاهش آلودگی هوا روی بیاوریم مثل کاهش تولید خودروهای بی کیفیت یا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده. این را نیز باید مد نظر قرار داد هم اکنون که دانش آموزان در نوروز تعطیلات دو هفته ای را تجربه می کنند بسیاری از معلمان برای بازگرداندن دانش آموزان به حال و هوای آموزش باید پس از تعطیلات زحمت زیادی بکشند و وقت فراوانی صرف کنند، پس چگونه است که عده ای تعطیلات یک ماهه در میانه سال تحصیلی را تجویز می کنند و از اثرات مخرب آن بر نظام آموزشی غافلند. بنابراین توصیه این است که از هرگونه تصمیم شتابزده پرهیز شده و آموزش در کشور فدای مسائل زیست محیطی و معضل آلودگی هوا نشود.