آرشیو پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۶
اقتصادی
۵

ثبت رشد 4/5 درصدی در نیمه اول امسال

بانک مرکزی به تازگی آمارهای مربوط به تغییرات رشد اقتصادی در نیمه اول سال جاری را اعلام کرد. براساس مستندات منتشر شده تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و بر اساس قیمت های ثابت 1390، از 338 هزار و 691 هزار میلیارد تومان در نیمه اول 1395 به 353 هزار و 905 میلیارد تومان در نیمه اول امسال افزایش یافت که در مجموع حاکی از رشد اقتصادی 4.5 درصد همراه با نفت و 4.1 درصد بدون نفت است.برآورد ارزش افزوده فعالیت های مختلف اقتصادی نشان می دهد که علت عمده افزایش رشد اقتصادی را باید در ارزش افزوده فعالیت های «نفت» با 1.3 درصد، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» 0.7درصد، «بازرگانی، رستوران و هتلداری» 0.5 درصد و همچنین «صنعت» 0.5 درصد جست و جو کرد.

همچنین در نیمه اول امسال ارزش افزوده گروه کشاورزی به قیمت های سال 1390 تا بیش از 33 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.2 درصد افزایش دارد. برآوردها نشان می دهد که تولید محصولات زراعی0.3 و باغی 6.5 درصد و همچنین تولید محصولات اصلی دامی 5.8درصد افزایش یافته است.

گروه «صنایع و معادن» نیز در نیمه اول امسال از نرخ رشدی معادل 4.5درصد برخوردار شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 5.3 درصد افزایش یافته است. این بخش سهمی معادل یک درصد از رشد اقتصادی 4.5 درصدی را به خود اختصاص داده است. در گروه صنایع و معادن ارزش افزوده بخش صنعت 4.8، معدن 0.4، ساختمان 0.6 و آب و برق و گاز 7.3درصد رشد دارد.

بر اساس محاسبات اولیه ارزش افزوده گروه «نفت» در نیمه اول امسال حدود 79 هزار میلیارد تومان بوده که گویای رشد 5.8 درصدی و در نتیجه سهمی معادل یک درصد از نرخ رشد 4.5 درصدی اقتصاد در دوره مورد بررسی است. همچنین افزایش نرخ رشد ارزش افزوده گروه نفت ناشی از افزایش نرخ رشد تولید و صادرات نفت خام، تولید میعانات گازی، تولید فرآورده های پالایشگاهی و نیز افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

آمارهای بانک مرکزی همچنین نشان می دهد که ارزش افزوده گروه «خدمات» در نیمه اول امسال از نرخ رشد 3.8 درصدی برخوردار شده و سهم آن از رشد 4.5 درصدی تولید ناخالص داخلی به 1.8 درصد رسیده است.