آرشیو پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۲۲
صفحه آخر
۱۲

آوارگان روهینگیایی از هفته آینده به خانه های خود در میانمار بازمی گردند

بنابر اعلام مقامات رسمی میانمار، بیش از 600 هزار آواره روهینگیایی از هفته آینده و به تدریج از بنگلادش به خانه های خود در میانمار بازخواهند گشت.

وزارت خارجه میانمار در پایان دومین دورگفت وگوهای دوجانبه با بنگلادش با صدور بیانیه ای اعلام کرده، از هفته آینده که برنامه بازگشت آوارگان روهینگیایی ها از بنگلادش آغاز می شود، اولین گروه از آنها شامل یک هزار و 200 نفر به کشور بازمی گردند. به گزارش ایرنا، در نخستین دور این گفت و گوها که در نوامبر(آبان) 2017 در بنگلادش برگزار شد، مسئولان دو کشور در مورد روز 23 ژانویه(سوم بهمن ماه) 2018 به عنوان زمان شروع بازگشت آوارگان از این کشور به میانمار توافق کرده بودند.

اکنون و در دومین دور گفت وگوها که در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در نایپیدائو مرکز میانمار انجام شد، مقام های دو کشور در مورد چگونگی روند انتقال پناهجویان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار تصمیماتی اتخاذ کردند. براساس توافق به دست آمده میان دو طرف، برنامه بازگشت آوارگان روهینگیایی در مدت 24 ماه آینده ادامه خواهد داشت. طبق بیانیه وزارت خارجه تایلند این نخستین گروه از آوارگان میانماری است که پس از بحران اخیر در راخین، به این کشور باز می گردند.

میانمار اردوگاه های موقتی برای تحویل گرفتن آوارگان روهینگیایی در پنج روز از ایام هفته درشمال «منگداو» و روستای «هلاپو خوانگ» در ایالت راخین برپا خواهد کرد. همچنین بنگلادش نیز قول داده پنج اردوگاه موقت در امتداد مرز خود با میانمار برای انتقال آوارگان ایجاد کند.

حملات ارتش میانمار و گروه های افراط گرای بودایی به مسلمانان روهینگیایی ساکن ایالت راخین در غرب این کشور از ماه اوت 2017 (شهریور96) تاکنون بیش از 6 هزار و 700 کشته و بالغ بر 655 هزار آواره بر جای گذاشته است. سازمان ملل کشتار روهینگیایی ها توسط ارتش میانمار را تبعیض قومی و پاکسازی نژادی دانسته است.