آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۳۰۶۶
روزنامه فردا
۱۶
حرف درشت

به در می گفت دیوار بشنود

پوریا عالمی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضائی مجلس، یحیا کمالی پور، درباره سارق 34 ساله ای که در مشهد گوسفند دزدیده بود و... گفته: «وقتی در کشور شاهد اختلاس های میلیاردی و رانت های میلیاردی و جرائم سنگین تر هستیم، حکم سارق گوسفند قابل تامل است».

ولی ما از این حکم اصلا تعجب نکردیم. چرا؟ ببینید الان سال هاست که ما اخبار اختلاس و زمین خواری و املاک نجومی خواری و رانت خواری و تولید خودروی غیراستاندارد و فروختن آن به مردم و ساختن مسکن های نامهربان بدون درنظرگرفتن امنیت جان افراد و... را می شنویم. خب تا الان چه اتفاقی افتاده؟ هیچی.

نمونه بارزش همین محمودرضا خاوری که مدیرعامل بانک اصلی کشور بود و سه هزار میلیارد تومان خورد و یک لیوان آب هم روش و رفت کانادا، بغل سلین دیون، همسایه شان شد.

ببینید، بابای ما هم همیشه این طوری بود. وقتی می دید داداش بزرگ ما گوش به حرف نمی دهد و سیگار می کشد و خلاف می کند و درس نمی خواند و سر کوچه مزاحم ناموس مردم می شود و بدون گواهی نامه رانندگی می کند و توی خیابان دعوا راه می اندازد و شیشه همسایه ها را می شکند و لاستیک ماشین معلم های مدرسه را پنچر می کند و از جیب همه، از جمله خود بابای ما پول کف می رود و آشغال ها را زمین می ریزد و دستشویی می رود نظافت را رعایت نمی کند و پشت کفشش را می خواباند و از همه بدتر، قیمه ها را مدام می ریزد توی ماست ها و برعکس، فکر می کنید چه کار می کرد؟ هیچی. می آمد و نهایتا ما را که بزرگ ترین خلافمان این بود که مشقمان را یک صفحه درمیان می نوشتیم، گوشمان را می گرفت و می پیچاند. ما می گفتیم چرا؟ می گفت تا حساب کار دست داداشت بیاید. بعد می گفت من به در می گویم دیوار بشنود. منتها وقتی من بهش توضیح می دادم دیوار جاندار نیست و نمی تواند بشنود، دوباره گوشم را می پیچاند.

حالا خاوری و باقی آنها که تخورپخور کردند، با شنیدن خبر گوسفنددزد مشهدی حتما حساب کار می آید دستشان و پول بیت المال را برمی گردانند.