آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۶
اقتصادی
۴

حمایت مرکز پژوهش های مجلس از بازگشت سهمیه بندی بنزین

مرکز پژوهش های مجلس بر ضرورت بازگشت سهمیه بندی بنزین و افزایش تعرفه حامل های انرژی برای پرمصرف ها تاکید کرد.

مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی درباره تبصره های 14 و 18 لایحه بودجه 97 که به موضوع هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی اختصاص دارد، پیشنهاد احیای مجدد سهمیه بندی بنزین را البته با اختصاص سهمیه به هر خانوار (به جای هر خودرو) و همچنین افزایش تعرفه سایر حامل های انرژی برای پرمصرف ها با درصد بیشتر مطرح کرد تا درآمد مدنظر دولت از این محل با کاهش آثار تغییر قیمت بر دهک های پایین جامعه که عموما کم مصرف تر هم هستند، محقق شود.

در گزارش این مرکز پژوهشی آمده است: پیشنهاد دولت در لایحه بودجه، شیوه افزایش قیمت حامل های انرژی را مشخص نکرده است، بنابراین آثار و تبعات اجتماعی آن را نمی توان تعیین کرد. علاوه بر این، مصارف این تبصره نیز کاملا مبهم و نامشخص است و به نظر می رسد تکرار طرح شکست خورده بنگاه های زودبازده سال 1385 است.

گزینه پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس برای افزایش قیمت حامل های انرژی و کسب درآمدهای مدنظر دولت در این زمینه، «افزایش قیمت گاز طبیعی و فرآورده های نفتی و سهمیه بندی بنزین» است. در توضیح این طرح آمده است: در این گزینه در مورد بنزین، سهمیه بندی اعمال می شود تا آثار تغییر قیمت بر دهک های پایین جامعه که عموما کم مصرف ترها هم هستند کاهش یابد.