آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۷
جامعه
۱۷

4 علت برای کسری بودجه آموزش و پرورش

مشاور وزیر آموزش و پرورش چهار علت را مسبب کسری بودجه دائمی آموزش و پرورش دانست و از حذف بودجه شیر مدارس انتقاد کرد.

به گزارش جام جم، منصور مجاوری در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: کسری بودجه آموزش و پرورش چند عامل دارد؛ علت نخست این که شاید برآورد و پیشنهاد اولیه بودجه اشتباه باشد یا سازمان برنامه نتواند برآورد ما را تامین کند. دوم قوانینی است که در طول سال مالی در مجلس و بدون پیش بینی بودجه مصوب می شود که از جمله آنها می توان به استخدام و به کارگیری نیرو و طرح های مشوق اشاره کرد. به عنوان مثال اکنون بحث استخدام حق التدریسی ها که سال ها در بدترین شرایط خدمت کرده اند، مطرح است که به علت کمبود منابع نمی توانیم آنها را استخدام کنیم.

وی ادامه داد: عامل سوم محقق نشدن برخی از تبصره های قانونی نظیر تبصره 24 بودجه سال94 است که یک ریال آن تحقق نیافت. سال گذشته نیز تبصره ای در بودجه 96 برای تامین 3000 میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت تصویب شد که با هزار سختی و مکافات 2500 میلیارد تومان آن را پرداخت کردند.

مجاوری عامل چهارم کسری بودجه را باورهای غلط درباره آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: هنوز جایگاه آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین دستگاه شناخته نشده و باور برنامه ریزان در برخی زمان ها براساس تفکر صحیح آموزشی نیست به طوری که آموزش و پرورش را دستگاه هزینه ای می دانند و تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود اوضاع خوب نمی شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین به تخصیص ناقص بودجه نیز اشاره کرد و گفت: تا این لحظه یک ریال بابت ردیف شیر مدارس تخصیص نداده اند. متاسفانه آموزش و پرورش در اولویت نیست و باید پرسید با این که شیر جزو مصوبات شورای عالی سلامت است چرا بودجه شیر از پول یارانه حذف شده است؟