آرشیو یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۲۷۰
فرهنگ و هنر
۳۲

تازه ها

چاپ تازه ترین رمان نویسنده برنده نوبل در ایران

کتاب «خاطرات خفته» نوشته پاتریک مودیانو برنده فرانسوی جایزه ادبی نوبل 2014 که اواسط پاییز امسال منتشر شده بود، به فاصله اندکی به فارسی هم منتشر شد.

پاتریک مودیانو که اکنون 73 سال دارد، در سال 2014 جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد و از چهره های مهم ادبی فرانسه محسوب می شود. او کتاب جدیدش، «خاطرات خفته» را سه سال پس از کسب این عنوان مهم، منتشر کرده است. «خاطرات خفته» هم چون دیگر آثار مودیانو بر «اسکن حافظه» استوار است؛ رمانی نوآر در سیاه وسفید پاریس سال های شصت، اما با رویکردی نو به روابط انسانی. شاید «خاطرات خفته» صدای بیدار وجدان مان باشد؛ موسیقی غم انگیزی که مودیانو، استاد بی بدیل احضار خاطرات، ما را ساعتی به شنیدن آن مهمان می کند. کتاب «خاطرات خفته» نوشته پاتریک مودیانو با ترجمه مریم سپهری با 104 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان از سوی انتشارات مجید روانه بازار کتاب شده است.

سیاه مشق های کیوان ساکت به یاد استاد شریف

آلبوم های تک نوازی «سیاه مشق تار» و «سیاه مشق سه تار» با هنرمندی کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز منتشر شد.

کیوان ساکت در یادداشتی، درباره این دو مجموعه نوشته است: «تکه های کوتاه و بلندی که پیش رو از نواخته های این حقیر دارید، گویای دمی از حالات و احوالات من است در ایام گوناگون که البته همه در پاسی از شب گذشته نواخته شده اند. دو تکه ای که یکی به یاد پدرم، آقای محمد تقی ساکت، این شریف مرد عاشق ایران و ادیبی توانا و دیگری به یاد استاد فرهنگ شریف، این هنرمند نازنین خطه تار را چند صباحی پس از کوچ آنان نواختم.» برای طراحی جلد آلبوم هم از خط استاد غلامحسین امیرخانی استفاده شده است.