آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۲
سلامت
۱۳

عوارض روحی پس از زایمان

مترجم: صدف دژآلود
منبع: iflscience

کسانی که تازه مادر شده اند، ممکن است احساسات پریشان گونه ای را تجربه کنند که قطعا برایشان خوشایند نیست. افسردگی و اختلال وسواس فکری عملی از جمله شایع ترین بیماری های روانی دوران بارداری و پس از زایمان به شمار می رود. تحقیقات جدید نیز نشان داده است که چهار نفر از هر ده زن پس از زایمان دچار توهم و افکار هولناک می شوند و بسیاری از این افراد به دلیل احساس شرمندگی اقدام به پنهان سازی مشکل شان می کنند و قدمی برای درمان برنمی دارند.

محققان در نتیجه بررسی 1670 زن دریافتند تقریبا نیمی از زنان تازه زایمان کرده ای که از اختلالات روانی رنج می برند، مشکل شان را نزد کسی عنوان نمی کنند؛ زیرا از قضاوت شدن می ترسند. محققان معتقدند وقتی مادری ذهنش پریشان می شود، برایش پذیرفته شده است نباید افکارش را بازگو کند. بسیاری از زنانی که پس از زایمان دچار توهم می شوند، عمده ترین نگرانی شان این است که مبادا اتفاقی ناگوار برای کودک شان بیفتد یا مبادا نتوانند وظایف مادری شان را بدرستی انجام دهند. حتی فرد در وخیم ترین حالت ممکن است به فکر کشتن یا آسیب زدن به فرزندش بیفتد. عده ای هم دلیل پریشانی هایشان را به ترس از دزدیده شدن فرزندشان نسبت می دهند. اغلب مادرانی که از اختلالات روانی رنج می برند، پرهیز عجیبی از درمان دارند؛ زیرا تصور می کنند صلاحیت سرپرستی فرزندشان را از دست می دهند.

باید توجه داشت چنانچه اختلالات روانی پس از زایمان درمان نشده باقی بماند، ممکن است فرد از روی احساس درماندگی و در تلاش برای رهایی از افکار آزاردهنده دست به خودکشی و آسیب به خود بزند. پس اگر تازه مادر شده اید و احساس افسردگی و وسواس می کنید، بدانید بخشی از این افکار پریشان و بعضا ترسناک می تواند جزئی از فرآیند مادر شدن باشد که معمولا پس از زایمان بروز می کند. بله، خیلی سخت است که می بینید اطرافیان تان لبخند می زنند و از تولد فرزندتان خوشحالند، درحالی که خود شما درون تان برآشفته و گریان است. اما این حالت وضعیتی شایع در میان مادران است که درصورت اقدام به درمان، قابل کنترل خواهد بود.