آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۲
هفت هنر
۹
تورق

سفر به یک تجزیه

«قطار به سوی پاکستان» از هند به ایران رسید تا علاقه مندان به موضوعات تاریخ معاصر در این رمان که یکی از شاهکارهای ادبی هندوستان محسوب می شود، بتوانند در یک بستر مناسب موضوعات تاریخی مهمی را مرور کنند و روایت یک سیاستمدار از اتفاقاتی که هنگام تجزیه هندوستان و پاکستان رخ داده را از نظر می گذرانند. این رمان اثر خوشوانت سینگ است که با ترجمه نوذر نیازی از سوی نشر مروارید روانه بازار کتاب شده است.

آن طور که مهر نوشته است، موضوع رمان «قطار به سوی پاکستان» برگرفته از رویدادهایی است که در سال 1947 میلادی هنگام تجزیه هندوستان و پاکستان رخ داد و بر اقوام مختلف مذهبی آن تاثیر گذشت که اختلافات قومی و مذهبی درازدامنی را نیز پدید آورد و حتی به قتل ماهاتما گاندی نیز انجامید و البته هنوز نیز می توان اثرات آن را دید.

خوشوانت سینگ، در هندوستان، نه فقط به عنوان یک روزنامه نگار، وکیل و سیاستمدار، بلکه به عنوان یکی از برجسته ترین رمان نویسان هند شناخته می شود. سینگ نویسنده چندین رمان و مجموعه داستان کوتاه است و به عقیده بسیاری از منتقدان ادبی، رمان قطار به سوی پاکستان پرآوازه ترین اثر او و یکی از فاخرترین رمان های کلاسیک هندوستان به شمار می رود.

نشر مروارید این رمان را در 219 صفحه با قیمت 20 هزار تومان منتشر کرده است.