آرشیو شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۴
صفحه آخر
۲۰

زنان عربستان و هیجان های رانندگی

از آنجا که عربستان سعودی هنوز مجوزی برای زنان صادر نکرده کمپانی فورد دوره ای برای زنانی که هیچ تجربه ای از رانندگی نداشتند، برگزار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حدود 15 دانشجوی دختر برای شروع ورکشاپ در یک کلاس گردهم آمدند؛ بسیاری از آنها لباس های گشاد عبا مانند به تن داشتند. علاوه بر این که آنها بیشتر موهایشان را و کمی از صورت شان را پوشانده بودند و بعضی از آنها شلوار جین و کفش های تنیس داشتند؛ البته همراه با کیف دستی یا کوله پشتی.

این کارگاه با بحث مختصری درباره ایمنی جاده ها، تصادفات رانندگی که تعداد زیادی از آنها به علت پیام دادن در حین رانندگی و استفاده از تلفن همراه است، شروع شد. سپس آنها برای به دست آوردن تجربیات بیشتر در یک فضای باز عینک هایی را به منظور شبیه سازی خواب آلودگی و گیجی ناشی از داروها یا مستی (که البته این موضوع در عربستان به علت منع الکل، احتمالا معضل نیست) به چشم زدند.

اما تجربه واقعی در پارکینگی بود پر از ماشین و آماده برای شروع رانندگی. گروهی از زنان در ماشین ها نشستند در حالی که مربیان مختصات ماشین را توضیح می دادند: دنده، پدال گاز و ترمز، دماسنج، دکمه های کنترل کروز، شیشه پاکن ها و... البته اتفاقات خنده داری هم افتاد؛ مثل روشن شدن ناگهانی و اشتباه شیشه پاک کن. سپس مربی به یکی از زنان پشت رول گفت که پاهایش را روی پدال ترمز بگذارد و بعد کم کم شروع به حرکت کند؛ لبخندی بر صورت زن شکل گرفت و به جلو روانه شد، بقیه زن ها فریاد شادی کشیدند!

همه زنانی که در کارگاه آموزش رانندگی هستند پس از گرفتن حق رانندگی می خواهند شخصا رانندگی کنند؛ بعضی از آنها ماشین های مورد نظرشان را نیز انتخاب کرده اند. یکی از آنها آئودی می خواهد. دیگری مرسدس و یکی دیگر می خواهد راننده هندی اش را به خانه بفرستد و خودش رانندگی کند. آنها می گویند که توانایی رانندگی از وابستگی شان می کاهد و می توانند از این پس برنامه شخصی خودشان را داشته باشند.