آرشیو پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۹۱۷۹
صفحه اول
۱
سرمقاله

اسلام ستیزی و ایران ستیزی آمریکا تشدید می شود

سید مسعود علوی

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ادامه اقدامات ایران ستیزی و جنگ طلبانه دو روز قبل وضعیت اضطراری علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد. وی تیلرسون وزیر خارجه خود را برکنار و مایک پومپئو، رئیس سیا را به عنوان وزیر خارجه جدید معرفی کرد. او همچنین جینا هاسیل، شکنجه گر معروف سیا را به عنوان رئیس جدید سیا برگزید!

در دشمنی وزیر خارجه جدید آمریکا علیه ملت ایران و اسلام ستیزی او تردیدی نیست. اکنون رئیس دیپلماسی واشنگتن به عهده کسی است که «برجام» را یک ورق پاره می داند و در مخالفت با برجام با ترامپ همزبانی دارد.

ترامپ می گوید: سه نقص در توافق برجام وجود دارد؛

1- برنامه موشکی ایران را در بر نمی گیرد.

2- بازرسان آژانس نمی توانند از مراکز نظامی ایران بازدید کنند.

3- محدودیت ها در برنامه هسته ای ایران پس از 10 سال برچیده

می شود، این محدودیت باید مادام العمر باشد.

هر عقل سلیمی در نگاه اولیه به خواسته های ترامپ به این ادراک می رسد که او «مزخرف» می گوید. بر فرض که ایران به این سه خواسته عمل کند، معلوم نیست او یا رئیس جمهور بعدی آمریکا سه ایراد دیگر بر این توافق اضافه نکند؛

1- نقض حقوق بشر

2- به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی

3- همراهی با سیاست های تجاوزکارانه آمریکا در منطقه

ترفند ترامپ نشان می دهد که اشتهای سیری ناپذیری در کاخ سفید برای تسلیم ملت ایران در برابر قداره بندان جهانی و سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود دارد که با دادن هیچ امتیازی این اشتها اشباع نمی شود. انتصابات ترامپ نشان می دهد تهدیدها در پسابرجام نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است.

وزیر خارجه فرانسه هم که به ایران آمده بود، می خواست با راضی کردن ایران به مطالبات ترامپ، مقدمات سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران را مهیا کند که با مواضع صریح و قاطع مقامات جمهوری اسلامی، دست خالی به پاریس بازگشت. او هم از روی عصبانیت پس از خروج از ایران گفت: «منتظر تشدید تحریم ها باشید.»

اردیبهشت ماه قرار است ترامپ بگوید از برجام خارج خواهد شد یا نه! بعید است او این شجاعت را داشته باشد که زیر جدی ترین پیمان جهانی که یک طرف ایران و یک طرف 6 قدرت جهانی است، بزند. اما اگر این حماقت را کرد، باید پاسخی درخور دریافت کند. انتصابات اخیر ترامپ نشان می دهد او این خیز را برداشته است. دولت به ویژه رئیس جمهور کشورمان باید بر اساس حساب احتمالات پاسخی به تصمیم ترامپ، آن هم قبل از آن داشته باشد. ایران می تواند در تداوم پذیرش تعهدات خود پرهیز کند و به دلیل اینکه آمریکا و متحدان اروپایی او به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده اند، بازگشت به نقطه صفر را کلید بزند. آمریکایی ها باید بفهمند لیاقت مذاکره با ایران را نداشته اند.

باید سیری را طی کنند تا مثل مسئله کره شمالی برای مذاکره به التماس، آن هم بدون قید و شرط برسند.

ترامپ گفته است:«هر جا در خاور میانه می رویم به رد پای ایران می رسیم.» باید به ترامپ فهماند اشتباه می کند، هر جای خاور میانه می رود با لگد پای ایران برای خروج از منطقه روبه رو می شود. لذا از این پس هیچ مذاکره ای با غرب بویژه آمریکایی ها را نباید برتابیم. فقط با زبان سردار سرلشکر قاسم سلیمانی باید با آنها سخن بگوییم. همان سرداری که نامه رئیس سیا را باز نکرد و به سوی آنان پرتاب کرد. باید به ترامپ تفهیم کرد؛ بازی با کارت «پمپئو» و «جینا هاسیل» در این قمار بزرگ هیچ فایده ای ندارد.

میلیون ها جوان دهه شصتی دست به ماشه آماده برخورد با هر نوع شرارت آمریکایی ها در ایران و منطقه و حتی جهان هستند. ترامپ به زودی خواهد فهمید باید بساط ناوگان آمریکا در خلیج فارس را برچیند، چون اولین سیلی را در این منطقه خواهد خورد. صهیونیست ها نباید از این اقدامات ترامپ خشنود باشند. چون ترامپ نه تنها مرزهای رژیم اشغالگر قدس را امن نکرده، بلکه تهدیدات علیه حیات این رژیم را افزایش داده است. جنگ جدید همه مرزهای اسرائیل غاصب را در بر خواهد گرفت و معلوم نیست از حیفا و تل آویو چیزی بماند تا بشود در باره آن گفتگو کرد.

ایران چهل سال است زیر بار تهدید و تحریم آمریکا خم به ابرو نیاورده است. اما آمریکا و رژیم صهیونیستی اعتراف دارند که شکست ها را یکی پس از دیگری تجربه کرده اند. آنها باید احمق تر از آن باشند که با تشدید تحریم ها شکست جدیدی را تجربه کنند.پس تهدیدهای ترامپ یک بلوف سیاسی است. تغییرات در سیا و وزارت خارجه آمریکا هم بلوف مضاعف است. کافی است دولت ما یک گام به جلو بردارد، خواهد دید دشمن ده ها گام، عقب خواهد نشست.