آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۷۵
اخبار کشور
۱۰

ثبت بیش از 50 هزار پرونده جرایم کسب و کارهای اینترنتی در مراجع قضایی

مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضائیه از ثبت بیش از 50 هزار پرونده جرایم کسب و کارهای اینترنتی در مراجع قضایی خبر داد.

علیرضا ساوری به خبرگزاری صدا و سیما گفت: توسعه شناسنامه دار کردن مراکز کسب و کارهای اینترنتی به عنوان یکی از راهبردهای عمده و اساسی در حوزه پیشگیری از جرایم و تخلفات در فضای مجازی محسوب می شود.

ساوری افزود: در طول چند سال گذشته به ویژه در سال های 89 و 90 و پس از آن 92 و 93 با همکاری و هماهنگی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت اجرای شناسنامه دار کردن مراکز کسب و کار اینترنتی پیش رفتیم.

وی ادامه داد: تاکنون 33 هزار و 500 مرکز کسب و کار اینترنتی موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیک شدند و در واقع هویت این کسب و کارها و محل فعالیت آنها مشخص شده و تحت کنترل و نظارت مرکز تجارت الکترونیک (صمت) قرار دارند.

مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضائیه گفت: در حال حاضر این پیش بینی وجود دارد که حدود 250 هزار مرکز کسب و کار اینترنتی در کشور وجود دارد و تلاش می کنیم که این رقم تا پایان امسال و شش ماهه اول سال 97 به عدد 50 هزار برسد.

ساوری افزود: دریافت نماد اعتماد الکترونیک در حقیقت خروج از فضای گمنامی است و در صورت بروز تخلف و جرم در مراکز کسب و کار اینترنتی قابلیت کنترل و نظارت و پیگیری وجود دارد. مردم در هنگام خرید اینترنتی به نماد اعتماد الکترونیک توجه کنند و باید از مراکزی خرید کنند که این نماد در گوشه سایت آنها ثبت شده باشد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 50 هزار فقره پرونده ورودی به دستگاه قضا به جرایم کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی اختصاص دارد که بخش قابل توجهی از این پرونده ها مربوط به فروشگاه های فاقد نماد اعتماد الکترونیک است.پرونده های جرایم اینترنتی دو دسته هستند اول پرونده خریدهای اینترنتی خارج از فروشگاه های مجاز کسب و کار اینترنتی و بخش دیگر مربوط به پرونده خریدهایی است که از طریق فروشگاه های دارای نماد الکترونیک انجام شده است. در فضای کسب و کار اینترنتی همه جرایم قابل پیگیری است اما نظارت و کنترل در فروشگاه هایی که نماد اعتماد الکترونیک دارند بیشتر است و مردم می توانند با اطمینان خاطر از این فروشگاه ها خرید کنند.