آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۷۵
شهرستان ها
۷

48 درصد از ظرفیت سدهای مازندران خالی است

ساری - خبرنگار کیهان: مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: کاهش 14 درصدی باران در نیمه نخست سال زراعی جاری باعث کم شدن 45 درصدی روان آب های سطحی و 48 درصدی آبگیری سدها در مازندران شد و از حالا زنگ خشکسالی را برای یکی از پرباران ترین استان های کشور به صدا درآورد.

سیدرضا موسوی مجد افزود: طبق آخرین گزارش اداره کل هواشناسی درنیمه نخست سال زراعی جاری (مهر تا اسفند 96) 333 میلمتر باران در مازندران بارید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد و دوره آماری 30 ساله 17 درصد کاهش نشان می دهد و پیش بینی فصلی نیز نشان می دهد بارش ها در این مدت پایین تر از حد نرمال است.

وی اضافه کرد: در این استان 10 سد با ظرفیت 327 میلیون متر مکعب آب در دست بهره برداری است که در نیمه نخست سال زراعی جاری حدود 168 میلیون مترمکعب از ظرفیت سدها به میزان 52 درصد آبگیری شد.

موسوی مجد گفت که بیشترین تاثیر کم آبی بر سد شهید رجایی ساری (سلیمان تنگه) است که صرفا 32 درصد از ظرفیت سد پر شد.

به گفته وی سد شهید رجایی ساری 160 میلیون مترمکعب ظرفیت آبگیری دارد که تاکنون حدود 32 میلیون متر مکعب از ظرفیت سد آبگیری شد.

موسوی مجد گفت: بررسی ها نشان می دهد که 13 درصد از ظرفیت آب بندان های این خطه شمال کشور به عنوان منبع اصلی تامین آب شالیزاری نیز خالی است.