آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۶
سینمای ایران
۱۱

«مردی بدون سایه»؛ چالشی از بحران عاطفی انسان معاصر

علیرضا رئیسیان، کارگردان فیلم «دوران عاشقی» گفت: جدیدترین فیلمم با عنوان «مردی بدون سایه» بحران عاطفی انسان معاصر را با حال و هوای متفاوتی به چالش می کشد.

علیرضا رئیسیان در گفت وگو با فارس، در ارتباط با جدیدترین فیلمنامه ای که قصد ساخت آن را دارد، گفت: بنا دارم در سال جاری فیلمنامه «مردی بدون سایه» را که پیش از این مطرح کرده بودم مقابل دوربین ببرم. به همین منظور با داشتن پروانه ساخت و با توجه به تعطیلات که بتازگی پشت سر گذاشته ایم، آرام آرام وارد پیش تولید این فیلم شده ام.

او در ادامه در ارتباط با محل فیلمبرداری این پروژه سینمایی گفت: بخش هایی از فیلم «مردی بدون سایه» در ایران و بخش هایی هم در خارج از کشور فیلمبرداری خواهد شد. همچنین باید درباره تعداد بازیگران اصلی این اثر بگویم که به طور کلی، این فیلمنامه 5 کاراکتر شاخص دارد که از این بین دو بازیگر اصلی هستند که درام فیلم را پیش می برند و سه کاراکتر دیگر در کنار آنها به این روند کمک می کنند و ترکیب اصلی بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» گفت: مدت زمان در نظر گرفته شده برای فیلمبرداری فیلم «مردی بدون سایه» 45 روز است. البته فاکتور اصلی من در ساخت آثارم جشنواره نبوده است. ابتدا فیلم و کیفیتش و آنچه از اثر می خواهم، برایم اهمیت دارد. ممکن است این اثر برای اولین بار در یک جشنواره خارجی یا داخلی شرکت کند و من به طور مشخص برنامه ای در این زمینه فعلا ندارم.

رئیسیان درباره فیلمنامه «مردی بدون سایه» گفت: به نظرم این فیلم یک اثر متفاوت است. همواره تلاش کردم در فیلم هایی که می سازم، ویژگی های روحی خودم در آن لحاظ شود که بیشتر به سمت مساله بحران عاطفی انسان معاصر و روابط آنها با یکدیگر می پردازد. این فیلمنامه تکمیل کننده دو فیلم قبلی ام «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» است، اما حال و هوای کاملا تازه ای دارد.

آخرین اثر بلند سینمایی علیرضا رئیسیان، فیلم «دوران عاشقی» بود که در سی وسومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در 10 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که از بین آنها موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین در بخش بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه شد. فیلم هایی همچون «پرونده هاوانا»، «ایستگاه متروک»، «چهل سالگی»، «دوران عاشقی» و... از جمله آثار ساخته شده توسط این کارگردان است.