آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۶
اقتصاد
۴

مشاور روحانی: گران شدن دلار کار خوبی بود

مشاور رئیس جمهور با حمایت تمام قد از گران شدن نرخ دلار، تلاش دولت را برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز، عبث عنوان کرد و شلخته بودن را یکی از ویژگی های تولید خودرو و قطعه در کشور دانست.

به گزارش تسنیم، اکبر ترکان در گفت وگویی از افزایش قیمت دلار حمایت کرده و گفته است: این که قیمت دلار بالا رفت، کار خوبی بود و چاره ای نبود چون آن موقع به طور مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت ها بالا می رود دلار هم بالا می رود. نمی شود تقاضای عمومی قیمت ها بالا رود اما دلار بالا نرود، چراکه این موجب شکست اقتصاد می شود.

وی با بیان این که دولت کوشش عبثی می کرد که جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد، میلیاردها دلار هم پول تزریق کرد ولی نشد، تصریح کرد: دولت خلاف جریان حرکت اقتصاد حرکت می کرد، وقتی تورم وجود دارد و سطح عمومی قیمت ها بالا می رود، یعنی کالای ایرانی سال به سال به اندازه تورم افزایش قیمت پیدا می کند و وقتی که دلار ثابت باشد، کالاهای وارداتی هم دارای قیمت ثابت هستند.

وی ادامه داد: وقتی قیمت کالاهای وارداتی ثابت بماند و قیمت کالاهای ایرانی گران شود، کالای خارجی ارزان و کالای ایرانی گران می شود و این موجب کاهش صادرات و افزایش واردات خواهد شد. می شود اقتصادی که کارخانه ها زیر ظرفیت کار می کنند و محصولاتش روی دستشان مانده و ما همین طور کالای خارجی (از ظرف پلاستیکی گرفته تا کت و شلوار و کفش و جوراب و لوازم منزل و...) وارد کنیم.

مشاور رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که باید مسیر اقتصاد مقاومتی را انتخاب کنیم و جلوی واردات کالای خارجی را بگیریم و از کالای ایرانی حمایت کنیم، عنوان کرد: کارگرانی که در شرکت های خودروساز یا قطعه ساز کار می کنند مگر متریال و ماشین آلاتشان خارجی نیست پس چرا کیفیت کار خراب است، چون بی دقت هستیم و کنترل کیفیت نداریم و شلخته هستیم...بخش بزرگی از کیفیت فقط به وجدان کاری، مسئولیت و تربیت شغلی برمی گردد.

ترکان بیان کرد: اگر تربیت و کارمان روی انضباط باشد بخش بزرگی از کیفیتمان نیز درست می شود، کیفیت مربوط به ماشین آلات نیست مربوط به تربیت کاری ماست.