آرشیو چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۰
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
فصل اول (تئاتر)

روی صحنه با صدای نارنجیغ

با خندوانه به شهرت رسید و از نردبان تاثیرگذاری یک برنامه مهم و متفاوت تلویزیونی با مخاطبان میلیونی بالا رفت؛ برنامه ای که خودش از طراحان و نویسندگان آن بوده.

سجاد افشاریان هم نمایشنامه نویس است، هم بازیگر و کارگردان تئاتر و هم نویسنده و بازیگر تلویزیون و البته از جمله طنزپردازان. او تا امروز در نمایش های بسیاری روی صحنه رفته و شاید حالا که چهره شده، جالب باشد بدانیم که از گروه نویسندگان سریال پرمخاطب شمس العماره بود و سریال گوشه دل تهرون به کارگردانی رامبد جوان هم به نویسندگی و سرپرستی او نوشته شده است.

اما هنرهای افشاریان به همین موارد ختم نمی شود و مدیریت هنری گروه موسیقی بمرانی را به عهده دارد و گاهی هم با صدایش هنرنمایی می کند! قرار است از سوم اردیبهشت نمایشی به نام «نارنجیغ» در تالار وحدت روی صحنه برود که افشاریان متن پایانی و منولوگ آن را دکلمه می کند. به گفته بهادر آذری که کارگردانی نمایش را بر عهده دارد، این اثر درباره فقر است و اردیبهشت دو سال پیش هم به صحنه رفته بود اما به قدری اجراهایش محدود بود که به اندازه کافی به چشم نیمد.

«نارنجیغ» یک درام اجتماعی است که شش شخصیت دارد. موضوع «انتخاب اشتباه» دستمایه اصلی داستان است؛ انتخاب های اشتباه شریک زندگی یا حتی همسایه که در این نمایش به یک فاجعه منجر می شود. داستان این نمایش درباره جوانی است که بعد از مدت ها به ایران برمی گردد، اما به دلیل وضع مالی بدش در پایین شهر ساکن می شود. در یک نیمه شب وقتی می رود تا آشغال ها را بیرون بگذارد، اتفاقی تراژیک در کوچه رخ می دهد و تعلل جوان در کوچه باعث می شود، اتفاقات بدتری رقم بخورد.

این نمایشنامه سال 1391 نوشته شده و سال 93 گروه تازه تاسیس رژودا تصمیم گرفت آن را به صحنه ببرد. بهادر آذری به عنوان کارگردان در نگارش فیلمنامه دخالتی نداشته، اما در طراحی صحنه و بازنویسی فیلمنامه نظراتش را اعلام کرده است. از نگاه این کارگردان، نمایشنامه «نارنجیغ» دقیقا فضایی را ترسیم می کند که او در زمان کودکی و وقتی در کوچه ها بازی می کرد، آن را دیده است.