آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۳۱۳۴
اقتصاد
۵

گذر

نرخ ارز بودجه 4050تومان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت نرخ ارز محاسباتی بودجه 97 را سه هزارو 500 تومان پیش بینی کرد اما در قانون چهارهزارو 50 تومان برآورد شد. محمد حسینی در گفت وگو با فارس، درباره اینکه با افزایش درآمدهای نفتی از حیث افزایش قیمت نفت آیا درآمدهای بودجه نیز افزایش خواهد یافت، گفت: طبق بودجه سال 97، دولت می تواند حدود 107 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای که بخش اعظم آن نفت و میعانات گازی است، درآمد کسب کند. او تاکید کرد: در صورتی که قیمت نفت از متوسط مفروض شده، یعنی 55 دلار در هر بشکه بالاتر برود، درآمدهای مازاد طبق قانون به حساب ذخیره ارزی خواهد رفت و امکان استفاده آن در بودجه جز از راه قانون وجود ندارد.

تخصیص یارانه به کالاهای اساسی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تخصیص یارانه ارزی 400تومانی به کالاهای اساسی از روز یکشنبه آینده و ترخیص نهاده های دامی از مبادی ورودی، قیمت این کالاها در بازار متعادل می شود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد با اشاره به سیاست دولت در تک نرخی کردن ارز با قیمت چهارهزارو 200 تومان، اظهار کرد: به منظور حفظ آرامش بازار در پی تصمیم اخیر، دولت مقرر کرد به بخشی از کالاهای اساسی که در گذشته ارز مبادله ای دریافت می کردند، به ازای هر دلار 400 تومان یارانه پرداخت شود.

سقف مجاز سود 5 درصد

رئیس کل بانک مرکزی به سپرده گذاران ارزی توصیه کرد تا در سپرده گذاری های خود دو پارامتر نرخ سود معقول و اعتبار بانک ها را در نظر داشته باشند و گفت: سقف مجاز سود پنج درصد است. ولی الله سیف در گفت وگو با مهر درباره رفتار برخی بانک ها در اعطای سود به سپرده های ارزی گفت: بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده های ارزی سقفی را تعیین کرده که برای سپرده های دلاری پنج درصد و برای یورویی چهار درصد تعیین شده است. بر این اساس به بانک ها اعلام شده که هر چقدر سپرده ارزی بگیرند، می توانند آن را نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کرده و سود دریافت کنند.