آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۳۱۳۴
جهان
۷

رویداد

پیام پوتین به نتانیاهو

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، پیام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این بار از طریق خاخام «بریل لازار» رئیس موسسات دینی یهودی در روسیه که نزدیک به پوتین است و همراه او به سرزمین های اشغالی رفته بود، انتقال داده شده است. این خاخام گفته است پوتین حق اسرائیل در دفاع از خود را می فهمد و منافع اسرائیل را در سیاست خود در سوریه مدنظر قرار می دهد.

معرفی سفیر جدید آمریکا در آلمان

هم زمان با سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به واشنگتن، سنای آمریکا پس از ماه ها تعلل با اعزام ریچارد گرنل به برلین موافقت کرد. 56 سناتور آمریکایی به گزینه موردنظر دونالد ترامپ برای ریاست دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده در آلمان رای موافق دادند و 42 سناتور رای مخالف.

سفر دونالد ترامپ به بریتانیا

کاخ سفید اعلام کرده که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سیزدهم ماه جولای از بریتانیا دیدار کند. دفتر نخست وزیری بریتانیا با اشاره به اینکه آقای ترامپ در این دیدار گفت وگوهایی دوجانبه با ترزا می، نخست وزیر، خواهد داشت، افزوده که جزئیات بیشتر در این باره بعدا اعلام می شود.

شلیک گاز اشک آور به فلسطینی ها

ارتش اسرائیل به سمت تظاهرا ت کنندگانی که از ساعات اولیه صبح جمعه در نزدیکی چادرهای برپاشده در نزدیکی مرزهای شرقی نوار غزه تجمع کرده بودند، گاز اشک آور شلیک کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا، صدها فلسطینی به طور گسترده راهی مناطق مرزی غزه شدند تا در پنجمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت تحت عنوان «جمعه جوانان انقلابی» شرکت کنند.

محکومیت اعضای روزنامه جمهوریت ترکیه

یک دادگاه ترکیه تعدادی از کارکنان روزنامه اپوزیسیون «جمهوریت» را به اتهام «تروریسم» به حبس محکوم کرد. در این میان سه نفر نیز تبرئه شدند. سردبیر، مدیر موقت و روزنامه نگار کاوشگر این روزنامه، به شش تا هفت و نیم سال زندان محکوم شدند. حکم آکین آتالای، ناشر جمهوریت نیز هشت سال و 45 روز حبس اعلام شد.

تلاش سناتورهای آمریکایی برای عدم انتقال جنگنده به ترکیه

سه سناتور آمریکایی با ارائه لایحه ای خواستار توقف انتقال جنگنده های اف – 35 لاکهید مارتین به ترکیه شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این لایحه که از سوی دو سناتور جمهوری خواه «جیمز لانکفورد» و «تام تیلیس» و نیز «جین شهین» دموکرات ارائه شد، در شرایطی است که روابط میان ایالات متحده آمریکا و ترکیه رو به وخامت گذشته است.