آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۳
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
فردا

حمید نعمت الله و نمایشی درباره 11 سپتامبر

فردا نمایشی در تئاتر باران افتتاح می شود که نگاهی دارد به حوادث 11 سپتامبر و حمید نعمت ا... کارگردان فیلم سینمایی «رگ خواب» و سریال «وضعیت سفید» آن را افتتاح می کند. این نمایش «تابوت عهد» نام دارد و نوشته نیل لبیوت است که شاید مخاطب ایرانی کمتر او را بشناسد. داستان این نمایش درباره دو نفر از اهالی نیویورک است که در صبحی تاریک و طولانی با یکدیگر و با خودشان مواجه می شوند.

اگر چه این نمایش به طور مستقیم به سقوط برج های مرکز تجارت جهانی اشاره نمی کند، اما اشاره ای دارد به انسان مدرن و مواجهه او با خودش. این نمایشنامه را فهیمه زاهدی ترجمه کرده و نویسنده آن، لبیوت از نمایشنامه نویسان معاصر آمریکایی است که برای نخستین بار اثری از او به فارسی ترجمه شده و به صحنه می رود.

نیل لبیوت از آن دسته نویسندگانی است که روابط انسانی و بخصوص روابط زوجین برایش جذابیت ویژه ای دارد و معتقد است همین نکته باعث موفقیت آثارش شده. او در یکی از مصاحبه هایش در این باره توضیح داده است: آدم ها در مواجهه با یکدیگر هر بار کنش های متفاوتی را خلق می کنند، ولی همه آنها همچنان جهان های کوچکی با یک کشمکش مشابه هستند؛ کشمکش با خانواده ها، همکاران در محل کار، همسران یا هر کس دیگری. جهان رابطه ها ابتدا خیلی محکم و استوار به نظر می رسد و بعد رفته رفته نشان می دهد دیگر مثل قبل نیست.

نمایش تابوت عهد را عماد قلی پور کارگردانی می کند و فردا ساعت 21 اولین اجرای آن در تئاتر باران با حضور نعمت ا... به صحنه می رود.