آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۷۷
جامعه
۱۲
فضای مجازی

حمله سایبری به جمعیت امام علی و واکنش وزیر ارتباطات: شکایت کنید

گروه اجتماعی| از روز پنجشنبه جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی، در دو اطلاعیه جداگانه خبر از حمله سایبری به اعضای جمعیت داد. در اطلاعیه آمده است: «در پی حمله سایبری امروز (پنجشنبه 6 اردیبهشت) به شماره تلفن ها و ایمیل های چند تن از اعضای جمعیت امام علی، سازنده کانال تلگرام جمعیت امام علی نیز هک شد.

بنابراین در صورت بروز هرگونه فعالیت و مطالب مشکوک، این جمعیت هیچ گونه مسوولیتی در این قبال نداشته و پیشاپیش از شما مخاطبین محترم پوزش می طلبد. در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید ما را از طریق سایت و اینستاگرام جمعیت امام علی دنبال کنید.»

جمعیت امام علی پس از این حمله سایبری در نامه ای خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری نوشت: «بعضی از اعضای هک شده، چند ساعت قبل و چند ساعت بعد از زمانی که هک و نفوذ به حساب ها صورت گرفت، به اینترنت، نه وایفای نه دیتا متصل نبوده اند. بنابراین امکان هک از طریق بدافزارهای اینترنتی وجود نداشته است. طبق ریز مکالمات سیم کارت ها، در زمانی که هک صورت گرفته و از طرف تلگرام و گوگل برای این سیم کارت ها پیامک آمده، هیچ گونه پیامک یا تماس خروجی وجود نداشته است. بنابراین هیچ بدافزاری از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک، پیامک های ارسالی را به دیگری ارسال نکرده است و این کار تنها از طریق شنود ممکن بوده است. یکی از سیم کارت هایی که هک شده است، روی گوشی خاموش بوده است، بنابراین تنها راه شنود پیامک در میانه راه بوده است. در یک مورد سیم کارتی که به نام اعضا بوده اما در اختیار یکی از اقوام بوده، هک شده است. بنابراین این افراد به سامانه اطلاع از شماره موبایل ها از طریق کدملی دسترسی داشته اند. لذا خواهشمندیم نسبت به وقوع این فعل حرام (با توجه به سخنان رهبر کشور در چند روز اخیر) که با قانون اساسی کشور، منشور حقوق شهروندی و هرگونه حقوق انسانی مغایرت دارد، پیگیری های لازم را مبذول فرمایید. منتظر توضیح آن وزارتخانه در این خصوص هستیم.»

محمدجواد آذری جهرمی در توییتر خطاب به اعضای جمعیت امام علی نوشت که در حال پیگیری موضوع است و به آنها پیشنهاد داد پرونده قضایی تشکیل دهند.: «برای پیگیری و بررسی این موضوع، عصر امروز خواستم کمیته ای تشکیل و نتیجه بررسی ها را منتشر نماید. توصیه می کنم در این خصوص شکایتی نزد مراجع قضایی ثبت و پیگیری حقوقی نیز صورت پذیرد.»