آرشیو یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۸۴
تلویزیون
۱۲

تلویزیون اپل در فرانسه تصویر 4K پخش می کند

با توافق میان شبکه تلویزیونی «CANAL+» فرانسه و شرکت اپل، «اپل تی وی» بر ستاپ باکس این شبکه قابل دسترس خواهد شد. نکته بارز ورود اپل تی وی به فرانسه، ارائه تصاویر با کیفیت 4K و UHD است. فرانک کادورت معاون مدیر کل «CANAL+» فرانسه می گوید: ما افتخار می کنیم که 4K Apple TV و منتخب برنامه های منحصر به فرد را در اختیار میلیون ها مشترکمان در فرانسه قرار می دهیم.

بهای اشتراک ماهانه برای تلویزیون اپل در فرانسه مبلغ 6یورو در نظر گرفته شده و این شبکه بخش های ویژه سینما و ورزش را برای فرانسوی ها در نظر گرفته است.

پخش تصاویر با کیفیت 4k یعنی بیننده می تواند تصاویر را با کیفیت 2160 ×4096 پیکسل تماشا کند. برای درک معنای این کیفیت تصویر کافی است بدانیم که تصاویر شبکه های تلویزیونی داخلی مانند شبکه اول سیما با کیفیت 480 ×720 پخش می شود.

ایران چند سالی است که تلاش کرده است تا کیفیت تصاویر شبکه های تلویزیونی را ارتقا دهد. اما بزرگ ترین مانع در راه تحقق پخش تصاویر با کیفیت، پایین بودن پهنای باند است که صداوسیما برای ارسال تصاویر در اختیار دارد.

همین موضوع ساده باعث شد زمانی که با یک پله ترقی از کیفیت SD (480 *720) به کیفیت(576*720) hd آن هم تنها در یک شبکه ارتقا پیدا کنیم، تلویزیون چند شبکه را از پخش ستاپ باکس خود حذف کرد تا پهنای باند برای ارسال تصاویر مهیا شود.

طبق وعده مدیران صداوسیما باید در یک پروسه 5 ساله تمامی شبکه های سراسری تلویزیون از پخش SD به HD تغییر پیدا کنند؛ وعده ای که مشخص نیست با توجه به ارتقا نیافتن زیرساخت های فنی، امکان حصول کامل آن وجود داشته باشد.

هم اکنون بیشتر گیرنده های خانگی تلویزیون از تصاویری با کیفیت FULL HD پشتیبانی می کنند و پای تلویزیون هایی 4k نیز به بازار محصولات صوت و تصویر ایران باز شده ولی ایرانیان نمی توانند از قابلیت های فوق العاده تلویزیون هایی که می خرند، استفاده کنند.