آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۲
رسانه: شبکه
۵

ضرورت تحول در بهره گیری تلویزیون تعاملی

دکتر رضا قدیمی

روزگاری نه چندان دور مردم به چند روزنامه و مجله و یکی دو کانال رادیویی و چند ساعت برنامه تلویزیونی بسنده می کردند، ولی امروز اطلس رسانه های نوین، رقابتی سنگین برای رسانه های سنتی اعم از رسانه های مکتوب و رادیو و تلویزیون به وجود آورده است.

اگر روزگاری بیش از نصف اوقات فراغت مردم توسط رسانه ملی غنی سازی می شد اما امروزه وقت و بی وقت عامه مردم را اینترنت و تلفن همراه با انواع امکاناتش به اشغال خود در آورده است. افزایش کانال های رادیویی و تلویزیونی تا حدودی سهم رسانه ملی را حفظ کرده، ولی برای انجام همه ماموریت های سازمان در هدایت افکار عمومی و انجام رسالت دانشگاه عمومی بودن، تغییر رویکرد از برودکست به هیبرید شدن حوزه پیام الزامی است. مدیریت ارشد سازمان به دلایل متعدد با تاخیر طولانی، دو سالی است اراده کرده با تغییر نگرش از مدل سنتی به روش های نوین رسانه سازی و رسانه داری روی آورد.

برای عملی شدن این نگرش نوین لاجرم باید تحولاتی اساسی در حوزه های آموزشی فنی، پشتیبانی و از همه مهم تر برنامه ریزی تولید و تامین محتوای اختصاصی برای فضای مجازی و ایجاد سامانه های تعاملی و ارائه خدمات به صورت متنوع، متکثر، سالم، مفید به جامعه کاربران داخل و خارج مبادرت کند.

این مهم میسر نمی شود مگر با تغییر نگرش در تمامی سطوح سازمانی و همه مشاغل در خانواده صداوسیما. اگر سازمانی پویا و یادگیرنده می خواهیم، اگر در رقابت سخت کنونی می خواهیم جایگاه صداوسیما حفظ شود، اگر به فکر ارتقای ارزش های سازمانی و اعتبار بخشی به خانواده رسانه ملی در بین ایرانیان و حتی دیگر جوامع هستیم، همه اعضای این خانواده بزرگ باید به فکر تغییر نگرش خود برآیند.

تعهد سازمانی آحاد کارکنان در کسب مهارت های جدید تولید محصول و ارائه خدمت توقع همکاران شما در معاونت مجازی است. همه مشاغل اعم از برنامه سازان، کارشناسان و حتی کارکنان غیربرنامه ای می توانند نقش خود را در ایجاد زیرساخت های لازم، تقویت تولید و عرضه محتوا و فعالیت شبانه روزی در محیط مجازی براساس اهداف سازمان ایفا کنند.

مطالبه گری کارکنان از مدیران برای ارتقای مهارت های فنی و هنری خود در مشارکت فعالانه با معاونت مجازی؛ نقد و نظر به همراه ارائه ایده های نو به معاونین فضای مجازی استان ها و مدیران ستاد معاونت مجازی می تواند گام اول این حرکت مبارک باشد.