آرشیو پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۰
رسانه: شبکه
۵

از HPV بیشتر بدانید

HPV چیست؟

HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی است که اکثرا در زمان برقراری رابطه جنسی و از طریق تماس مستقیم پوست افراد انتقال می یابد. این بیماری تا مدت ها علائمش را در بدن نهفته نگه می دارد و ممکن است فرد از بیمار بودنش اطلاعی نداشته باشد. ویروس HPV می تواند باعث ایجاد زگیل در اندام های تناسلی شود و در مواردی حتی ایجاد سرطان کند.

واکسن در چه سنی تزریق شود؟

به دلیل این که استفاده از این واکسن هنوز در ایران همگانی نشده، لذا طیف بندی سنی برایش در نظر گرفته شده و از 12 سالگی به بعد تا زمان شروع اولین رابطه جنسی، می توان این واکسن را تزریق کرد. با این حال عده ای هم هستند که به دلیل ناآگاهی از این قضیه، واکسن را دریافت نکرده و رابطه جنسی را تجربه کرده اند. اشکی می گوید: واکسن HPV از چهار دسته ویروس پیشگیری می کند. احتمال این که کسی هم زمان به هر چهار نوع ویروس مبتلا شود، نزدیک به صفر است و به همین خاطر حتی کسی که یکی از این ویروس ها را گرفته، می تواند خود را در مقابل آن سه نوع دیگر ایمن سازد.

واکسن از کجا تهیه شود؟

به گفته اشکی برای دریافت واکسن HPV نیازی به تجویز پزشک نیست. این واکسن در داروخانه های معتبر چون 13 آبان به فروش می رسد.

هزینه واکسن چقدر است؟

اشکی هزینه این واکسن که از خارج کشور وارد می شود و باید در سه نوبت تزریق شود را حدود دو میلیون تومان ارزیابی می کند، هزینه ای که در صورت ملی شدن این واکسن، بسیار کاهش خواهد یافت و افراد بیشتری می توانند از آن استفاده کنند. تلاش کردیم قیمت این واکسن را از دو سه داروخانه مرجع و معتبر پیگیری کنیم که البته گفتند تمام شده و اطلاعاتی به ما ندادند.