آرشیو یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۹
فرهنگی
۲۱
نما

«پنجه بر خاک» به حراج تهران می رود

2 اثرشن نگاری و نقاشی مدرن محسن وزیری مقدم در نهمین حراج کلاسیک و معاصر تهران که هشتم تیرماه برگزار می شود، چکش می خورد. محسن وزیری مقدم یکی از شاخص ترین نقاشان نسل اول نوگرای ایران است که در دوره های مختلف به نقاشی مدرن و خلق آثار شنی پرداخته است. این نقاش نوگرای ایرانی با شیوه شخصی و خاصش در استفاده جسورانه از مواد غیرمتعارف توانسته آثاری خلق کند که ضمن تازگی، خلاقانه نیز هستند. او در سال 1341 با یک اثر شن نگاری با عنوان «پنجه بر خاک» در سی ویکمین بی ینال ونیز شرکت می کند و نامش بر سر زبان ها می افتد.

هامون فرزند محسن وزیری مقدم می گوید: اثر «پنجه بر خاک» محسن وزیری مقدم با ترکیب ماسه های قهوه ای، مشکی و روشن روی بوم کار شده است. مجموعه آثار شن نگاری پدرم با حرکت سریع دست ساخته شده اند واز این منظر رویکرد منحصر به فردی در نقاشی انتزاعی ایران محسوب می شود. بسیاری ازاین آثار شنی که در رم خلق شده اند، فروش رفته اند و یکی از این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران نیز وجود دارد. این اثر از جانب یک مجموعه دار خصوصی به حراج تهران راه یافته است و قیمت پایه آن، 200 تا 300 میلیون برآورد شده است.

به گزارش مهر؛ وزیری مقدم در مورد اثر دیگر پدرش که در نهمین حراج تهران حضور دارد، بیان می کند: یک تابلو نقاشی از مجموعه دوره کیهانی محسن وزیری مقدم (از سال 1956 تا 1959) در حراج تهران حضور دارد که در سال 2007 (1386) خلق شده و اکتبر 2009 نیز در حراج کریستیز دوبی ارائه شده و فروش رفته است. قیمت پایه این تابلو، 100 تا 150 میلیون تومان برآورد شده است. نقاشی های دوره کیهانی به لحاظ تکنیک و نحوه اجرا، ادامه آثاری است که در سال های 1338 و 1339 پیش از آغاز دوره شنی خلق می شدند. او این نقاشی ها را برای شناخت و پژوهش در بافت و ریتم خط خلق کرد و اثری که اکنون در حراج تهران حضور دارد در سال 2006 (1386) خلق شده است که وی پس از چندین سال دوری از نقاشی دوباره به دوره کیهانی بازگشت.