آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۲۱
اقتصاد
۵
نقد نامه

موبایل و ارز 4200 تومانی

دکتر لطفعلی بخشی ( عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه)

از ابتدای اعلام ارز 4200 تومانی، بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران هشدار دادند که تامین این ارز در بلندمدت از سوی بانک مرکزی امکان پذیر نیست و با توجه به تفاوت نرخ، احتمال سودجویی و رانت جویی در آن بسیار بالاست.

درخواست های حجیم و پرتعداد ثبت سفارش برای این ارز، گویای آن بود که این حجم تقاضا برای واردات در این مدت کوتاه نمی تواند خالی از مسائل حاشیه ای باشد تا اینکه افزایش قیمت موبایل در بازار موجب آن شد که وزیر جوان ارتباطات با شجاعت اسامی گیرندگان ارز 4200 تومانی برای واردات موبایل را افشا کند.

کار بزرگ این وزیر جوان در دیوان سالاری پرفساد دولتی ایران، یگانه و ممتاز بود و برای اولین بار نوری به تاریکخانه ارزی تاباند.

از این بابت بسیار قدردان وی هستیم لیکن از این وزیر جوان و شجاع انتظار داریم:

1- امضاهای طلایی اختصاص این ارزها را نیز افشا کند.

2- دلیل اختصاص ارز 4200 تومانی به موبایل، که قرار بود به کالاهای اساسی اختصاص یابد را نیز توضیح دهد. داشتن موبایل یک ضرورت است لیکن داشتن آخرین و گران ترین مدل موبایل ضرورت نیست و اختصاص ارز 4200 تومانی به آن کاملا شبهه بر انگیز است.

امیدواریم کار بزرگ این وزیر جوان برای دولت آقای روحانی سرمشقی باشد تا اسامی همه گیرندگان ارز 4200 تومانی را اعلام کند تا مردم بدانند چه کسانی و به چه مقدار از این ارزها دریافت کرده اند و نتیجه چه شده است.

باتوجه به حجم فساد و فروش برخی از این ارزها در بازار به قیمت آزاد، اعلام اسامی دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی یک مطالبه ملی است.

امید است دولت روحانی این گام بزرگ شفاف سازی ارزی را بردارد.